![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Stuk grondwet dat mag blijven
Er is van alles te verbeteren aan onze grondwet. Zeker weten. Maar artikel 24, met de vrijheid van onderwijs, behoort daar niet toe. En er zijn er gelukkig ook niet veel die dit artikel betwisten. Overigens zijn het niet alleen godsdiensten die gebruik maken van de vrijheid van onderwijs. Die vrijheid is de jongste decennia in Vlaanderen het meest gebruikt door andere groepen: ouders die voorstander zijn van een bepaalde pedagogische methode en daarvoor eigen scholen oprichten. Eigen scholen van moslimgemeenschappen. Het mag in ons land. En dus was het voorspelbaar dat die er vroeg of laat ook zouden komen. Het is ook niet uitzonderlijk. Nederland heeft al 43 van die basisscholen. En ook in landen die niet onze vrijheid van onderwijs kennen, richten moslimgemeenschappen eigen scholen op. Ze zijn daar meestal niet erkend, en niet gesubsidieerd. Bij ons (en ook in Nederland) krijgen ze erkenning voor hun diploma's áls hun onderwijskwaliteit voldoet aan de hoge standaarden die we hier stellen. Ze krijgen zelfs subsidies als ze aan nog meer van die hoge standaarden voldoen. En dat mechanisme werkt. Bij de start zijn er wel eens scholen die daarom malen, maar na een tijd worden ze door de ouders gedwongen om die standaarden als norm te nemen. En dat is niet simpel. Van de 43 basisscholen met mosliminspiratie in Nederland haalde een kwart na enkele jaren de kwaliteitsnormen niet. Ze moesten verdwijnen. Sindsdien investeert hun koepel zeer zwaar in de kwaliteit. Dat is een goed werkend mechanisme. En dat mechanisme houdt ook het gevaar op 'extremistische' scholen' binnen de perken. De vrijheid van onderwijs geeft ouders de kans - verplicht ze zelfs - na te denken over welke school ze willen voor hun kinderen. En dat is goed. Opmerkelijk is dat de vraag eigen scholen op te richten, waarover sommige moslimgemeenschappen nadenken, niet zozeer en zeker niet alleen een religieuze oorsprong heeft. Meer nog dan de religie blijkt het feit dat de kinderen hun achterstand maar niet weggewerkt krijgen in 'gewone' scholen, de doorslag te geven. Dat moet de 'andere scholen' tot nadenken stemmen. Niet alleen over de kansen die zij geven aan de beleving van andere religies, maar meer nog aan de kansen op onderwijsontplooiing die ze geven aan veel kinderen uit die moslimgemeenschappen. Maar ook de moslimgemeenschappen moeten zich vragen stellen. Zijn aparte scholen de beste weg om hun kinderen een toekomst te waarborgen? Het zijn boeiende vragen waarop veel antwoorden mogelijk zijn. Het boeiende van ons stelsel met vrijheid van onderwijs en dus met concurrentie onder scholen, is dat uiteindelijk de ouders daarop het antwoord geven. DS, 28-08-2007 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |