#1
|
|||
|
|||
Verbod neonazi-groepen
EINDELIJK iemand met gezond verstand. Elke keer opnieuw erger ik mij aan reportages over groeperingen die doen alsof Hitler nog besta en die met plezier zijn woord verder uitdragen. Ik kan er ook totaal niet bij dat die mensen daar zelf in geloven. (extreem geval op de foto: de Hitler van Kerkrade)
MAAR wat ik mij steeds bedenk bij zo'n beelden is NIET een verbod op deze groepen (ze gaan desnoods in het geniep door). Wel denk ik: Deze mensen moeten heropgevoed worden. Je bent ziek als je inderdaad overtuigd bent van zulke idealen. Dat is absoluut niet normaal en daar hebben die mensen waarschijnlijk weinig schuld aan. Dus is er nood aan iets om 'hun ogen te openen'. ------------------------------------------------------------------- T'Sijen dient wetsvoorstel verbod neonazistische groepen in Kamerlid Koen T'Sijen (Spirit) heeft zijn wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk moet maken racistische, negationistische en neonazistische organisaties te verbieden. Oorspronkelijk werkte T'Sijen samen met kamerlid Claude Marinower (Open Vld) aan een voorstel, maar omdat de zaak te lang aansleepte, diende hij zelf een tekst in. De linksliberaal wil zo zijn collega's dwingen kleur te bekennen. Met zijn document komt T'Sijen tegemoet aan de oproep van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) om zo'n verbod uit te werken. De Spiritist en Open Vld'er sloegen daarop de handen in mekaar, maar zo'n verbod in een tekst gieten, bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. T'Sijen wil een bijzondere regeling tot stand brengen die vergelijkbaar is met de regeling van de wet uit 1934 die een verbod op de privé-milities invoerde. Voor de omschrijving van de neonaziorganisaties grijpt T'Sijen terug naar de omschrijving van extremistische groepen uit de wet van 1998 op de regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst. Om te vermijden dat actieve leden van neonazigroepen de wet zouden omzeilen en hun activiteiten na een verbod zouden voortzetten in een nieuwe organisatie, wordt een bijzondere regeling van beslagname en verbeurdverklaring ingeschreven. Het materiaal en alle voorwerpen van de organisatie, worden in beslag genomen. Bron: www.gva.be , vrijdag 16 maart 2007.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#2
|
||||
|
||||
Over die bijeenkomst in Lommel heb ik op mijn stageschool een artikel gelezen. Ik kreeg het echt benauwd tijdens het lezen... De gedachte dat er mensen zijn die zonder verpinken beweren dat er inferieure rassen zijn en weetikveel wat is een erg beangstigende gedachte.
Ik weet niet meer juist wat bovenstaande karikatuur allemaal zei, maar ik was er niet goed van.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#3
|
|||
|
|||
Nadat ik op het nieuws over de internationale bijeenkomst van een neonazistische organisatie hoorde; dacht ik meteen aan de fameuze ‘nazi-tweeling’ uit de Verenigde Staten. ‘Prussian Blue’ noemen de twee tieners zich. Grootgebracht met vertalen waarin Hitler steeds als de grote martelaar naar voor werd geschoven. Hun liedjes gaan ook over een nazi-wereld (een wereld die volgens hen veel beter is dan onze huidige maatschappij).
In hun geval kan ik de redenering van Bart over heropvoeding volledig volgen. Ze zijn opgevoed door een moeder die voor het slapengaan vertelde over Hitler, de grote weldoener. Een eigen mening hebben ze dus niet kunnen vormen. Maar de meisjes zijn nog jong. Zij kunnen inderdaad een ‘heropvoeding’ krijgen. Maar hoe zit het met al de rest ... ? Een verbod op racistische, negationistische en neonazistische organisaties is hoog nodig; alleen vraag ik me af in hoeverre het ook zal werken. Alles wat verboden is, wordt toch juist aantrekkelijker? Een verboden vrucht is altijd sappiger dan een andere. En daarbij komt dat het voor hen (volgens mij althans) niet alleen gaat over het rebelse. Deze mensen geloven echt in hun doel. Ze geloven in een nieuw rijk. En zo’n geloof krijg je niet zomaar omgegooid. (Jammer genoeg) Ik hoop echt dat er een verbod op zulke organisatie komt. Alleen vrees ik dat het niet genoeg is. Waarschijnlijk is het zo’n zaak zoals zovele. Als kleine burger kan je er niet veel aan veranderen. Enkel bij jezelf beginnen. Hopelijk zijn er genoeg mensen die bij zichzelf beginnen en hun kinderen opvoeden tot respectvolle burgers. Misschien kunnen we onverdraagzaamheid zo stopzetten. (Al is dit waarschijnlijk slechts een utopische gedachte) |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Utopisch? Enkel als leerkrachten (in spe) niet meer bereid zijn om de moed op te brengen om dit heikele thema - onverdraagzaamheid - aan te kaarten in de klas. Ook - en vooral!! - wanneer je als LK 'voelt' dat er op dat vlak iets broeit in de klas... Maar uiteraard is het makkelijker om Mr. Populair uit te hangen en dergelijke hete hangijzers 'vakkundig' uit de weg te gaan... Ook de lerarenopleiding zelf blijft niet helemaal - helemaal niet? - buiten schot: de compojnent 'Algemene Vorming' ('Waarden?') staat serieus onder druk, want meer specialisatie (het 'wat') is vereist voor nog slechts twee vakken... De vrijgekomen ruimte wordt doorgesluisd naar (nog) meer didactiek (het 'hoe'). Nadenken over het 'WAAROM' en het 'WAARTOE' van opvoeden/lesgeven (=de 'respectvolle burger' van Ans) is blijkbaar overbodig, maar kunnen op die manier racisme-en-meer-haat-predikende Vlaams Blokkers niet zonder probleem doorgaan als 'degelijke' leerkrachten? Ook en zelfs in scholen met een zogenaamd 'katholiek opvoedingsproject' (...waarbij iedereen zich inmiddels afvraagt waar dat laatste uiteindelijk nog voor staat, tenzij dan voor een aantal inhoudsloze begrippen als 'politiek-neutraal', wat de facto staat voor complete non-politieke stellingnames!)? En dat terwijl die VB'er wel degelijk zijn subversieve boodschap succesvol weet over te dragen, zij het dan impliciet, tussen de regels door, e.d.! Het pedagogisch credo 'ervaringsgericht' & 'aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen' heeft vanuit deze optiek tegelijk iets ongelooflijks dubbelzinnig; 'mijn bomma haar sacoche is vorige week gepikt door ne vuile zwarte' en 'de zon draait rond de aarde' zijn twee uitspraken die gebaseerd zijn op de 'onvolprezen' ervaring, maar elke 'natte vinger' voelt dat hiermee de grenzen van het criterium 'ervaring' bereikt zijn... Het tweede relativeert het criterium 'ervaring' als toetsteen van kennis maar kan relatief eenvoudig rechtgezet worden, bij het eerste is dit laatste allerminst het geval! Want enkel een 'deftige' tijd-ruimtelijke (re-)contextualisering van de oorspronkelijke (leerlingen-)ervaring kan ervoor behoeden om dergelijk betreurenswaardig 'fait singulier' te laten uitmonden in immer dezelfde veralgemeningen met steeds maar dezelfde bevolkingscategorieën als vermaledijde kop-van-Jut... Zonder kennis-van-zaken - breder dan louter en alleen vakkennis welteverstaan! - en zonder 'moed' - 'Waarde'?, mét hoofdletter, tenzij je natuurlijk begint te zwaaien met de dooddoener 'politieke neutraliteit' om elke vorm van engagement vakkundig dood te knijpen - komt er uiteraard geen 'context'... komt er eigenlijk helemaal niets, want 'dat behoort niet tot mijn vakgebied', en 'Wat weet ik daar nu van', of nog: 'Manneke, dat is niet mijne rayon'!... Met dit laatste zal het gegeven van de 'respectvolle burgers' waarvan sprake hierboven m.i. niet snel in zicht komen, zeker al niet in een tijd waarin ouders almaar minder tijd voor hun kroost hebben... De ouders wentelen af op het onderwijs, en het onderwijs wentelt af op...??? "The times, they are a changin'..." Tja...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Hier is alvast iemand die met die idealen voor ogen voor het onderwijs gekozen heeft. Ik ben van mening dat maatschappelijke veranderingen en het bestaan van Answii's respectvolle burger heel erg afhangen van het onderwijs. De jongeren die uiteindelijk tot zulke 'waarden' (onverdraagzaamheid) vervalllen, krijgen dit volgens mij meestal van thuis uit mee. Wie gaat hen de andere kant (volgens mij de enige, maar goed) van dit 'onderwerp' laten zien? Niemand, tenzij de leerkrachten. Maar ik moet wel zeggen dat je dit volgens het beste bereikt, net door 'Mr popular' uit te hangen. Als je het respect, de waardering en zelfs vriendschap van de leerlingen niet hebt, is het volgens mij een pak moeilijker om die bepaalde boodschap over te brengen. Naar zeurpieten en saaie, afstandelijke leerkrachten luisteren ze toch niet. Barst, ik sta volledig achter je als je het terugbrengen van het pakket 'waarden en normen' veroordeelt! Dan te bedenken dat 'studentenoverleg' iets in de pap te brokken had tijdens het brainstormen over de nieuwe opleiding, maar ik er op die momenten (nog) niet (of niet meer?) bij was...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |