actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th January 2007, 22:56
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Downloaden van video’s leidt tot verstopping internet

Downloaden van video’s leidt tot verstopping internet

BRUSSEL - De sterke groei van het aantal videofilmpjes dat wordt gedownload, zal dit jaar leiden tot verstoppingen van het internet. Dat zegt adviesbureau Deloitte in een rapport over de telecomsector, waarover woensdag bericht wordt op de website van de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.

Volgens Deloitte blijft de groei van de wereldwijde capaciteit voor dataverkeer achter bij de toenemende vraag. De onderzoekers schatten in dat de grote verbindingen tussen de verschillende continenten de eerste knelpunten zullen worden.

De groei van het internetverkeer wordt onder meer veroorzaakt door de toename van het aantal gebruikers, maar vooral het snel stijgende aantal videodownloads doet een beroep op de beschikbare bandbreedte. Vooral het succes van websites als YouTube en de toenemende populariteit van chatten met video dreigt tot problemen te leiden.

Volgens het onderzoek kan door het capaciteitsgebrek een einde komen aan de voortdurende daling van de kosten van bandbreedte, luidt het nog.

Blog DS (bvb)
Oud 17th January 2007, 23:04
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Als ze dan maar snel werk maken van dat 37500x sneller internet:
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=12576
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 19th January 2007, 10:06
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Ze zouden zoals bij telenet een 'worldwide telemeter' moeten maken
Ja se, ze geven ook overal -behalve hier in België- naar ik weet onbeperkte datalimiet aan mensen die broadband hebben. Elke Engelsman, Amerikaan of Australiër die ik ken online, en broadband heeft, heeft nog nooit gehoord van maandelijks debiet. Een andere zegt dat het z'n recht is om het aantal MB per second binnen te krijgen. Hij betaalt voor de bandbreedte per seconde, niet per maand. Dan moeten ze maar een lagere MBps geven, maar nog altijd onbeperkt. Constante service dus, er moet heel de tijd dezelfde datatraffiek mogelijk zijn die hem verkocht is MBps. Anyways, die gasten downloaden 24/7, zoveel ze willen. Ze nemen een account bij rapidshare en browsen à volonté naar free illegal software en movies. Oh ja, en er is ook triple x op internet heb'k onlangs gehoord, 'bout 90 procent zeker? hehe Dat zal wel het meeste voor van de traffic voor z'n rekening nemen.
Voor de software downloading, dat versta ik honderd procent. Software is like sex, it's better when it's free
Met citaat antwoorden
Oud 19th January 2007, 12:38
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Ja se, ze geven ook overal -behalve hier in België- naar ik weet onbeperkte datalimiet aan mensen die broadband hebben. Elke Engelsman, Amerikaan of Australiër die ik ken online, en broadband heeft, heeft nog nooit gehoord van maandelijks debiet.

Schandalig eigenlijk dat wij dat nog niet hebben.
Bij torrents wordt er steeds gevraagd om te seeden, zul je mij niet snel zien doen, dan zit ik snel over mijn limiet, maar er wordt wat 'afgeseed' ze
Misschien is een verplichte datalimiet nog niet zo'n slecht idee.
Of meer trans-atlantische kabels trekken
Heeft iemand overigens een idee hoe dat in zijn werk gaat? Ik bedoel, die kunnen toch niet heel dat stuk over de zeebodem lopen De diepzee is 1000den meters diep!
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
Met citaat antwoorden
Oud 19th January 2007, 20:28
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ik bedoel, die kunnen toch niet heel dat stuk over de zeebodem lopen De diepzee is 1000den meters diep!

écht wel Kan er geen foto van vinden maar hebe r wel al van gezien, dat zijn schepen met een héél grote katrol op hun dek die ze helemaal afrollen kiliometer per kilometer

Zoals je zegt, meer glasvezelkabels laten leggen.
Met citaat antwoorden
Oud 19th January 2007, 20:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Here we go:
http://www.atlantic-cable.com/Cable...eLine/index.htm

Onderaan zie je een glimp van zo'n schip en duikbootje
Met citaat antwoorden
Oud 19th January 2007, 21:06
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Misschien is een verplichte datalimiet nog niet zo'n slecht idee.

Dan zou ik veel eerder pleiten voor het afschaffen van de datalimiet bij TN of Belgacom. Compleet maar dan ook compleet achterhaald. De TN-limiet staat al 5 jaar, vanaf wij thuis abonnee zijn, op 10GB. In die tijd hadden de Zweden al 10Mbit download en upload voor de helft van de prijs (TN was toen ongeveer 4Mbit download en 128Kbit upload. Nu is dat iets verhoogd maar nog steeds belachelijk weinig tegenover andere landen.)

4Mbit (megabit) = 4000 Kbit (kilobit) = 4000 / 8 = 500 Kb/s (want 1 byte is 8 bits)
128 Kbit = 128 / 8 = 16 Kb/s

In Zweden (waar het internet wel zwaar gesponsord werd door de staat) hadden ze dus 1.25Mb/s download EN upload. Was indertijd onvoorstelbaar, tegenwoordig is het meer en meer de standaard.

Ondertussen is ook het internet zo geëvolueerd (videochat, voicechat, Skype, games vragen meer bandbreedte, ...) dat 10GB belachelijk is.
Oud 20th January 2007, 16:42
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Waarom snap ik hier allemaal niks van? Vertel me a.u.b. dat jullie informatici zijn of zo?
Oud 20th January 2007, 17:45
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Ondertussen is ook het internet zo geëvolueerd (videochat, voicechat, Skype, games vragen meer bandbreedte, ...) dat 10GB belachelijk is.

Ja, maar als het artikel klopt gaan we - dankzij het afschaffen van de datalimiet overal - serieuze problemen krijgen... Dan is het invoeren van een datalimiet in andere landen toch beste idee? Of meer kabels trekken zoals ik al zei, maar dat is mss wat te hoog gegrepen...
Met citaat antwoorden
Oud 20th January 2007, 18:41
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Ja, maar als het artikel klopt gaan we - dankzij het afschaffen van de datalimiet overal - serieuze problemen krijgen... Dan is het invoeren van een datalimiet in andere landen toch beste idee? Of meer kabels trekken zoals ik al zei, maar dat is mss wat te hoog gegrepen...

Volgens mij klopt dat artikel niet. Het is niet zo dat YouTube en videochat een groot deel innemen van de totale datatraffiek op het net. Ik heb er geen cijfers van maar dat kan maar een minieme fractie zijn van het totaalpakket.

En zelfs dan nog. Als men denkt dat er zich problemen gaan voordoen met datadistributie op het net, dan moet men net wel meer kabels leggen, de huidige infrastructuren efficiënter maken en investeren in nieuwe technologieën. Limieten invoeren is een stap terugzetten. En is ook economisch niet echt rendabel want het lost het probleem niet op, het verlegt het alleen. Klanten gaan dat trouwens ook niet zomaar pikken... volkomen terecht overigens.
Oud 20th January 2007, 19:09
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Mja, misschien wel. Maar wie zijn taak is het dan om die kabels te leggen en efficiëntere infrastructuren te maken en te investeren in nieuwe ontwikkelingen? De providers? De overheid staat toch niet in voor het internet dacht ik. USA heeft er als ik me niet vergis wel heel veel over te zeggen, maar of ze ook 'verplicht' zijn om het te verbeteren...

Ik denk iig ook wel dat het artikel 'lichtjes' overdreven is. Hoewel het ooit wel zo ver kan komen denk ik. Niet door you-tube, die video's zijn meestal van zo'n slechte kwaliteit dat het niet echt grote bestanden zijn, maar er worden ook steeds meer hele films van het net gehaald (+-700mb per film). En als ik dan hoor van Nederlanders (waar ze geen datalimiet hebben) dat die continu aan het down- en uploaden zijn... Films, muziek, spellen, programma's, noem maar op.
Met citaat antwoorden
Oud 21st January 2007, 16:58
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Maar wie zijn taak is het dan om die kabels te leggen en efficiëntere infrastructuren te maken en te investeren in nieuwe ontwikkelingen? De providers? De overheid staat toch niet in voor het internet dacht ik. USA heeft er als ik me niet vergis wel heel veel over te zeggen, maar of ze ook 'verplicht' zijn om het te verbeteren...

't Is niet echt de vraag wiens "taak" het is, het is gewoon een marktprincipe. De vraag naar beter en sneller Internet blijft stijgen dus wie is er dan gebaat om dat internet te leveren? Bedrijven uiteraard.

Universiteiten en ingenieursteams van bedrijven doen onderzoek naar nieuwe technologieën om één simpele reden: ze kunnen er veel geld aan verdienen. Een netwerk upgraden is dan weer de taak van de providers.

Die intercontinentale kabels worden gelegd ook gelegd door bedrijven. Hoogstwaarschijnlijk is dat dan wel een jointventure tussen een aantal bedrijven die samen beslissen om een verbinding aan te leggen om deze dan gezamelijk te gebruiken. Die kabels worden trouwens niet alleen gebruikt voor internet, ook voor telefonie e.d. Ik heb er geen idee van hoeveel zoiets kost maar dat zal afhankelijk van de lengte wel gaan om ettelijke tientallen miljoenen dollars.

Hier een lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ations_cab les

Als je dat eens bekijkt, dan zie je meteen ook dat het hier niet gaat om ordinaire telefoonlijntjes. Neem nu PC-1.
It has a design transmission capacity of 640 Gbit/s, with 180 Gbit/s lit (as of February 2006), and a total cable length of 20,890 km.

Om een idee te geven... die lijn heeft een capaciteit van 640 gigabit/s dus m.a.w. 80 GB/s. Wat een Telenetter dus op een hele maand maximum mag downloaden (10GB), kan zo'n lijn erdoor treken op 1/8e van een seconde.
En zo bestaan er dus tientallen verbindingen...
Oud 21st January 2007, 17:12
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Thanx Kenny, interessante informatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.