|
||||
|
||||
Fraude en boete
Fraude en boete
Sylvain Ephimenco De krant is niet alleen nieuws en commercie. De krant is ook een opvoedkundig instrument. Door middel van commentaren, analyses, verdieping en zelfs columns werkt de krant aan een betere samenleving. De krant stelt misstanden en hypocrisie aan de kaak, onthult, oordeelt, controleert de machtigen, de politici en de bestuurders. De krant corrigeert, moraliseert en spreekt zich uit. Soms moet de krant ook een laatste keer waarschuwen. Als een VOC-pauw ben ik trots dat ik altijd voor kranten heb gewerkt. Ik wás trots. Totdat dinsdag een klein en summier bericht in alle PCM-kranten verscheen. Kleine en summiere berichten die door geen enkele commentaar, analyse of achtergrondreportage werden gevolgd: ’De landelijke dagbladen hebben van de Arbeidsinspectie een boete van 2,1 miljoen euro gekregen voor het inschakelen van illegale bezorgers.’ Ik viel van mijn troon. Twee-komma-een-miljoen-euro! De krant en zijn uitgever zijn dus ordinaire fraudeurs die de wet aan hun laars lappen. Voor dag en dauw werd zes keer per week een legertje van vage en illegale schaduwen ingezet om nette opgeheven vingertjes van papier in de brievenbus van brave burgers te duwen. En na dit misbruik van formaat blijft het overal stil. Op de site van het ministerie van sociale zaken is het bericht even summier. Wel vernemen we dat vorig jaar 19 distributiepunten door de Arbeidsinspectie werden gecontroleerd. Van de 200 bezorgers bleken 71 illegaal aan de slag te zijn. Meer dan een derde! De krant was dus stiekem bezig illegale immigratie te bevorderen en uit te buiten. Om je als schrijvend onderdeel van PCM dood te schamen. Maar PCM is slim en zegt dat kranten geen verantwoordelijkheid dragen voor het personeelsbeleid bij de door hen ingehuurde agentschappen. Oh ja? Wie de site van PCM aanklikt kan lezen dat PCM uit zeven werkmaatschappijen bestaat waaronder PCM-distributie, dat onder het motto ’De juiste krant in de juiste bus tegen de juiste kosten’, iedere dag 1,2 miljoen kranten bezorgt. De verantwoordelijkheid lijkt me meer dan helder en duidelijk. Op de dag dat fraude en boete bekend werden gleden mijn PCM-kranten met een uur vertraging door de brievenbus. Gisteren weer. Maar toen ging de deurbel. Mijn lieve bezorger staande in de frisse duisternis. Deze hardwerkende (legale) Afrikaan was ontroostbaar. Hij weet allang dat een uur vertraging bij de bezorging, voor mij een uur later aan het werk betekent. Gesticulerend op de stoep werd hij boos. Hij moest plots vier wijken lopen, zei hij, was uitgeput en had zware benen. Waarom moesten die andere bezorgers weg, bromde hij in het Frans? Waarom moest hij nog meer adressen lopen en waarom willen Nederlanders dit werk niet gaan doen? Ik probeerde hem te kalmeren en vertelde dat die ontbrekende bezorgers waarschijnlijk illegalen waren. Dan maar op een legale manier de kranten een uur later krijgen. Een onbevredigend antwoord voor een oververmoeide bezorger. Toen ik weer binnen was, hoorde ik van de nachtelijke aanslag op de PCM-drukkerij, het zenuwencentrum van het distributienet. En nu maar hopen dat het geen ontslagen illegale bezorger was die achter die granaatwerper heeft gezeten. Trouw, 09-11-2006