actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2006, 18:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Opnieuw plannen voor tunnel tussen Europa en Afrika

Opnieuw plannen voor tunnel tussen Europa en Afrika


De tunnel zal aan de Rots van Gibraltar vertrekken.Spanje en Marokko hebben een nieuwe studie aangevraagd over de bouw van een tunnel onder de Straat van Gibraltar, de zee-engte tussen beide landen, die Spanje met Marokko moet verbinden. Dat heeft de Spaanse krant El Pais donderdag bericht.


Consortium

De publieke Spaanse maatschappij SECEG en het Marokkaanse SNED hebben in september 2006 een nieuw consortium van vier bedrijven in het leven geroepen. Dat consortium moet een nieuw project op poten zetten dat een treinverbinding in een tunnel tussen de twee landen mogelijk maakt.


38,7 kilometer

Volgens de Zwitserse ingenieur Giovanni Lombardi, die gespecialiseerd is in grote projecten zoals de 17 kilometer lange Gotthard-tunnel, bouwt dit project verder op het project dat in 1996 op punt werd gesteld, en later werd afgevoerd. De tunnel zou een totale lengte van 38,7 kilometer hebben, waarvan 28 kilometer onder zee en zou op 400 meter onder zeeniveau liggen.


Treinverkeer

De tunnel is exclusief toegankelijk voor treinverkeer. Het openen van de tunnel voor auto's en vrachtwagens houdt een te groot risico op ongevallen in en het is zeer moeilijk om zo'n lange tunnel te verluchten, aldus de ingenieur. De vier bedrijven die deeluit maken van het consortium zijn Typsa (Spanje), Ingema (Marokko), Geodata (Italië) en het bedrijf van Lombardi.


5 miljard

Volgens Lombardi werd de kost tien jaar geleden geschat op 4 tot 5 miljard euro. Vandaag zal men het prijskaartje opnieuw moeten evalueren en moet men rekening houden met de inflatie en de bijkomende veiligheidskosten. De tunnel zou, mits politieke wil, tegen 2025 operatief kunnen zijn, aldus een ingenieur van het Spaanse bedrijf Typsa. (belga/hln)


Blog HLN, 19/10/06 16u15
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.