|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
'Ik red het wel', verzekert Comey in zijn afscheidsbrief
De voormalige FBI-baas James Coney verzekert in een afscheidsbrief aan zijn collega's dat hij het zal redden, nadat hij dinsdag onverwacht ontslagen werd door de Amerikaanse president Donald Trump.
"Ik heb lang geloofd dat een president een FBI-directeur kan ontslaan om welke reden dan ook, of om geen enkele reden. Ik ga geen tijd besteden aan de beslissing of de manier waarop ze uitgevoerd werd", schreef hij in een brief die CNN woensdagavond publiceerde. "Ik hoop dat jullie dat ook niet zullen doen", gaat Comey verder. "Het is gebeurd, en ik red het wel, hoewel ik jullie en onze missie erg zal missen." "Het was erg moeilijk om een groep mensen te verlaten die enkel willen doen wat juist is", aldus Comey, die zijn collega's vroeg om hun waarden en de grondwet hoog in het vaandel te blijven dragen. " Het Amerikaanse volk moet de FBI zien als een plaats van bekwaamheid, eerlijkheid, en onafhankelijkheid", schreef hij. "Met jullie werken was een van de grootste vreugdes van mijn leven. Bedankt voor dat geschenk", zo eindigde hij. James Comey werd gisteren door Donald Trump aan de deur gezet. Officieel was dat omdat de FBI-directeur de zaak van de mails van Hillary Clinton niet goed had aangepakt. Volgens critici zou het ontslag te maken hebben met het onderzoek dat momenteel loopt naar de banden tussen de Trump-campagne en Rusland. Eigen mening: Ik heb veel respect voor James Comey. Hoewel tijdens de presidentscampagne Donald Trump nog vol lof sprak over de FBI-baas, is zijn mening enkele maanden later helemaal omgeslagen. Ik vind dit een heel vreemd verhaal. Volgens mij zit er ergens iets niet pluis en sluit ik me volledig aan bij de critici die denken dat James Comey te kort bij de waarheid kwamen. Maar hoewel hij waarschijnlijk zelf weet hoe de vork aan de steel zit, maakt hij hier zich niet te druk in. Hij wil iedereen bedanken die deze mooie periode voor hem heeft mogelijk gemaakt. Ik vind dit een zeer positief beeld. Op deze manier probeert hij de rust in de VS te bewaren in plaats van olie op het vuur te gooien. Hier denkt hij dus niet enkel aan zichzelf, maar ook aan de gehele maatschappij. Bronvermelding: • Knack • Gepubliceerd: 11/05/2017 om 7:37 • Geraadpleegd: 11/05/2017 om 9:15 • http://www.knack.be/nieuws/wereld/i...mal-851269.html |