actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th December 2014, 21:17
Charlotte.N*uts Charlotte.N*uts is offline
Registered User

Duizenden manifesteren in Washington voor burgerrechten

In de Amerikaanse hoofdstad Washington hebben zaterdag duizenden mensen gemanifesteerd voor de burgerrechten, na de dood van enkele zwarte burgers bij politiegeweld. Ook elders in de VS worden demonstraties georganiseerd, onder de noemer “nationale dag van verzet”. De mars in Washington was een organisatie van dominee Al Sharpton, een van de bekende burgerrechtenactivisten in de Verenigde Staten. De duizenden aanwezige mensen riepen op tot “gerechtigheid voor iedereen”. “Geen gerechtigheid, geen vrede”, luidde het ook. Prominent aanwezig waren de familieleden van Michael Brown, Eric Garner en Tamir Rice, allen Afro-Amerikaanse slachtoffers van politiegeweld de voorbije maanden. De voorbije weken ontstond in verschillende steden aanhoudend protest tegen het politiegeweld en werd het racismedebat gevoerd. Voor de mars van zaterdag werd een grote opkomst verwacht. Duizenden burgers, merendeels Afro-Amerikanen verzamelden in de voormiddag op het Freedom Plaza in het centrum van Washington. Later op de dag trekt de menigte naar het Capitool, de zetel van het Amerikaanse Congres. Washington kende in het verleden verschillende grote burgerrechtenmarsen. In meer dan twintig grote steden, van de Oost- tot de Westkust, zijn er protestacties, onder meer in New York, Boston, Chicago, Austin, Kansas City en San Francisco. Voor de mars in New York alleen worden tienduizendend deelnemers verwacht.

Bron: Metro
Datum: 13/12/2014
Eigen mening: Ik snap de woede van de betogers. Het is oneerlijk dat gewone burgers gedood worden zonder duidelijk aanwijsbare reden. Het lijkt wel alsof de Afro-Amerikanen geviseerd worden door conservatieve blanke politieagenten. Deze mensen voelen zich als groep bedreigt en willen een veilige omgeving voor zichzelf en voor hun kinderen om in op te groeien. Zo lang het een vredige betoging is zonder incidenten doen deze mensen niets verkeerd. Ze willen gewoon een duidelijk standpunt maken.
Met citaat antwoorden
Oud 19th December 2014, 10:39
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User

Eerst en vooral is dit een moeilijke kwestie. Uiteraard keur ik het niet goed dat burgers worden gedood en al zeker niet als dit gebeurt door de politie en om racistische redenen. Ik weet niet juist wat er allemaal gebeurd is. Wel heb ik beelden gezien van een Afro-Amerikaan die met een pistool staat te zwaaien in de buurt van kinderen, waarop deze wordt neergeschoten. Achteraf bleek dat dit een nep pistool was. Nu kan ik dat verschil niet zien. De politie zou dat iets beter moeten kunnen, maar daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik denk dat we met een aantal zaken moeten rekening houden. Ten eerste ben ik niet helemaal zeker dat het altijd gaat over racisme. Bijvoorbeeld in het voorbeeld hierboven, ik denk dat het niet uitmaakt of dit een Afro-Amerikaan was of een blanke Amerikaan. Met een pistool zwaaien doe je gewoonweg niet. Of dat nu echt een reden was om iemand dood te schieten, is natuurlijk nog een andere vraag. Bij ons leren politieagenten om te mikken op schouders, armen, ... om iemand te verwonden maar niet te doden. Hoe dat in Amerika is, weet ik niet. En ten tweede is de Amerikaanse wapencultuur helemaal anders dan hier. Ik denk niet dat wij dat kunnen begrijpen. Ik ben alleszins heel blij dat wij, hier in België, niet allemaal een wapen op zak hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:57.