actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 06:45
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Intrekken rijbewijs makkelijk te omzeilen

Fraudeurs geven hun ingetrokken rijbewijs als gestolen op.
Als de politie bij een controle uw rijbewijs intrekt omdat u te hard rijdt of onder invloed achter het stuur zit, geef uw rijbewijs dan als verloren aan. De volgende dag al kan u bij uw gemeente zonder probleem een kopie afhalen en opnieuw de baan op.

Eind oktober trok een patrouille van de federale wegpolitie op de ring rond Antwerpen het rijbewijs van Cain Ransbottyn in.

Normaal gezien is het dan voor een week of twee over en uit met autorijden, maar op de sociale netwerksite Facebook postte Ransbottyn wat later een foto vanop het politiekantoor van Schoten. Hij ging daar langs om aangifte te doen van een ‘verloren rijbewijs’. Op basis van dat proces-verbaal kon hij bij de dienst Rijbewijzen van zijn gemeente een duplicaat aanvragen.

‘En ik heb er één gekregen ook. Een gewone vervanging van mijn papieren rijbewijs’, zegt Ransbottyn, die in het verleden wel vaker in de krantenkolommen opdook wegens zijn op zijn zachtst gezegd vrij liberale houding tegenover autorijden.

Vindingrijke wegpiraten

Kort samengevat: iedereen die wordt tegengehouden wegens bijvoorbeeld hardrijden en zijn rijbewijs stante pede moet afleveren, kan nog quasi dezelfde dag een duplicaat van het document afhalen. Noch de politie noch de gemeente zal merken dat er een probleem is.

Voor de verkeersovertreding zelf zal de bestuurder voor de politierechtbank moeten verschijnen. Als de magistraten daar een beetje bij de les zijn, hebben ze laten controleren of er gefraudeerd is geweest met het rijbewijs.

‘Daarom duren mijn zittingen altijd zo lang’, zegt Peter D’Hondt, politierechter in Dendermonde. ‘Ik ga alles na. Maar de problematiek van die rijbewijzen is hemeltergend. Om de haverklap duikt er wel zo’n geval bij me op. Ik heb er eens één gehad met drié rijbewijzen. Vindingrijke delinquenten weten hoe ze de gaten in het systeem moeten uitbuiten.’

Geen databank

Om dit gat te vinden hoeft de delinquent geen genie te zijn. Het probleem zit bij een zeer voorspelbaar manco: er is geen centrale databank die bijhoudt van wie het rijbewijs is ingetrokken. Al sinds ‘Windows 98’ palaveren ministers en staatssecretarissen over zo’n applicatie, maar het wil er maar niet van komen. De opnieuw stijgende ongevallenstatistieken (vorig jaar overleden 858 mensen op onze wegen), bewijzen dat het meer dan ooit noodzakelijk is hardrijders en andere gevaarlijke bestuurders van de baan te houden.

‘Begin 2013 is de databank er’, verzekert de woordvoerster van de Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH). ‘In combinatie met het elektronisch rijbewijs zal het niet meer lukken om gebruik te maken van die duplicaten als er eigenlijk een rijverbod is. Als zo iemand tegen de lamp loopt, staat daar trouwens een straf op tot een jaar cel. Ook valse verklaringen zijn immers strafbaar.’

Bron : www.de standaard.be

Eigen mening:
Het is toch echt onbegrijpbaar dat dit kan! Recent heb ik gehoord dat er wagens van de weg geplukt worden omdat ze hun verkeersbelastingen niet betalen. Dat kan dus wel, maar een centraal datapunt voor de rijbewijzen is er nog niet. Door dit artikel te publiceren zullen er waarschijnlijk weer een paar onzuivere zielen op een idee gebracht worden. Ik begrijp ook niet waar je het lef vandaan haalt om op deze manier een nieuw rijbewijs aan te vragen.
Ik vrees dat mensen met slechte bedoelingen altijd en overal wel een achterpoortje vinden om de wet te omzeilen. Maar in dit geval gaat het wel niet alleen om de chauffeur van de wagen, maar de veiligheid van iedere weggebruiker wordt op deze manier in gevaar gebracht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2012, 11:20
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Het is echt onvoorstelbaar hoe mensen het lef durven hebben om zoiets te doen. Ik snap echt niet dat dit kan gebeuren. In de winter vind je op elke hoek van de straat politie om te controle of je fietslicht brandt. Dit is natuurlijk ook voor je eigen veiligheid en dat van andere dat de politie dit doet, maar mensen met een rijbewijs dat eigenlijk is ingetrokken in plaats van gestolen laten rond rijden kan dan wel... Dat dit nog niet veel eerder is opgemerkt kan ik ook niet begrijpen. En dat er dan een krantenartikel verschijnt over deze problematiek snap ik ergens wel, maar er zijn altijd mensen die men door dit artikel op bepaalde ideeën kan brengen. Ik denk dat het dringend tijd wordt voor een databank bij de politie in verband met ingetrokken rijbewijzen. Deze databank is echt wel nodig en niet alleen omdat het niet kan, maar mensen blijven ongestraft rond rijden zonder dat men het merkt en daardoor brengen ze ook nog eens andere mensen in gevaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.