actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2018, 10:36
Quinten.B*oeckx Quinten.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 55
Groen wil veiliger verkeer en vraagt 1,4 miljoen alcoholcontroles per jaar

Met 700 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar ligt de kans om in België te sterven in het verkeer dubbel zo hoog als in Nederland. In de aanloop naar de verkiezingen in 2018 en 2019 doet Groen opvallende voorstellen voor veiliger verkeer.

De partij wil het aantal alcoholcontroles fors opdrijven, "naar minimum 500.000 tijdens de BOB-wintercampagne, 400.000 tijdens de zomercampagne en nog eens 500.000 tijdens de overige maanden om spreiding te garanderen en de pakkans op te drijven", zegt Kamerlid Stefaan Van Hecke. Tijdens die controles moet er automatisch gekeken worden of de bestuurder in orde is met zijn verzekering en autokeuring. Dagelijks worden 80 chauffeurs betrapt op rijden met een onverzekerde wagen.

Ook het aantal snelheidscontroles moet voor Groen omhoog en auto's moeten voortaan langs voor geflitst worden, in plaats van langs achter. "Met infraroodtechnologie kan dit perfect zonder de bestuurder te verblinden", weet Van Hecke.

Vooraan flitsen geeft de mogelijkheid om gezichtsherkenning toe te passen. "Meteen is duidelijk of de chauffeur een gordel droeg of aan het bellen was. Dat kan allemaal meespelen voor de zwaarte van de straf." Voor de Privacycommissie is dit volgens hem geen probleem. Wel is er een wetswijziging nodig.

Groen wil nog komaf maken met verklikkers die mensen van die controles op de hoogte brengen en hard optreden tegen wie vluchtmisdrijf pleegt, al wil de partij die vooral voorkomen.

"Er zou in de rijopleiding meer aandacht moeten zijn voor gedrag in het verkeer", vindt Van Hecke. "Er moet in de (theoretische) rijopleiding aandacht zijn voor wat je bijvoorbeeld moet doen bij een ongeval." Vlucht iemand toch weg, dan moet het proces sneller verlopen en de straffen beter uitgevoerd worden.

Bron: De morgen, 1/03/2018, https://www.demorgen.be/binnenland/...-jaar-b9553022/

Eigen mening: Als je weet dat er per jaar 700 dodelijke verkeersslachtoffers zijn in België, denk ik dat je het niet anders dan eens kan zijn met deze partij. Ik vind het zeer goed dat ze het aantal alcoholcontroles en snelheidscontroles willen verhogen. Ik vind persoonlijk dat er nog te weinig aandacht aan besteed wordt terwijl dit wel een zeer groot probleem is. 700 dodelijke slachtoffers ik zeker niet weinig en ik ben er zeker van dat met het verhogen van deze controles het aantal dodelijke slachtoffers zal dalen.
Ook het voorstel om voortaan vooraan te flitsen vind ik een zeer goed idee. Zo kan met direct zien waar de bestuurder juist mee bezig is en kan men beter de gepaste straf toewijzen.

Laatst aangepast door Quinten.B*oeckx : 1st March 2018 om 10:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.