actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 20:40
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rijbewijs met punten

Politierechter D'Hondt wil snel rijbewijs met punten ingevoerd zien

Op het politiecongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) heeft de bekende Dendermondse politierechter Peter D'Hondt dinsdag een lans gebroken voor het zo snel mogelijk invoeren van het rijbewijs met punten. "We staan op een scharnierpunt, want enkel technologische struikelblokken zoals een falend registratiesysteem liggen nog in de weg", stelde D'Hondt, die de hoop uitsprak dat het thema aan bod zou komen in de aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar.
Volgens D'Hondt is na een jarenlange toepassing van het systeem in onder meer Spanje en Frankrijk in die landen "vriend en vijand overtuigd dat het een maatregel is waarvan het effect met geen enkele te vergelijken valt". Naast het gevoel van permanent gecontroleerd te worden, zouden bestuurders met een rijbewijs met punten volgens D'Hondt ook "niet langer in de mogelijkheid verkeren om hun leven lang aan 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te vliegen zonder één dag rijverbod, zoals in België in theorie wel nog kan".
D'Hondt haalde tijdens zijn toespraak ook fors uit naar de werking van het strafregister, die het werk van politierechters bemoeilijkt en willekeur in de hand werkt. "Het is schandalig dat in het jaar 2013 na Christus het meer dan een jaar kan duren voor een vonnis geregistreerd geraakt", zei hij. "Op die manier kan iemand die dat jaar al zeven veroordelingen opliep toch een gelijke behandeling krijgen als een 'first offender'. Bovendien zie ik heel vaak foutieve informatie staan, tot zelfs niet strafbare feiten en niet bestaande rechtbanken toe."

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenlan...voerd-zien.aspx
Datum: 05/11/2013 om 19u14


Mening

Wat in het artikel beschreven staat klinkt mij zeker bekend in de oren. Er gebeuren veel overtredingen in het verkeer. Een deel van deze overtredingen worden niet bestraft omdat de procedure ervan te lang duurt. Een rijbewijs met punten lijkt mij daardoor best handig. Als iemand een overtreding begaat, zal dit te zien zijn via het rijbewijs. Bevoegde personen kunnen zo makkelijker achterhalen of de overtreder in het verleden nog andere overtredingen op zijn/haar naam heeft staan. Hierdoor kan men ook aangepaste sancties geven aan personen die meerdere malen dezelfde overtreding begaan. Alles kan zo dus sneller en makkelijker gebeuren. Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die hier niet zo positief tegenover staan. Mensen met een druk leven rijden soms te snel omdat ze niet op tijd kunnen vertrekken. Nu denk ik persoonlijk wel dat je beter enkele minuten te laat komt. Te snel rijden in het verkeer is veel te gevaarlijk. Ik hoop dat de meeste mensen dit in de toekomst zullen inzien. Dit zou dan zeker een daling betekenen van het aantal verkeersdoden per jaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.