actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2024, 01:30
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,751
Talking Het fiscaal ei van Columbus

Het fiscaal ei van Columbus gevonden


Geachte heer De Wever, beste Bart,


Ik ontving een bericht dat ik, omdat mijn broer gestorven is, een erfenis zou ontvangen. Ik zag mezelf al fier rondrijden op een elektrische fiets, met nieuwe schoenen aan mijn voeten, een propere broek, een echte regenjas … Ik droomde van een koffiezet en een televisie … Maar verder dan een occasievelo, een paar gebruikte schoenen en een frak uit de kringloopwinkel ben ik niet geraakt. Wij zijn een familie van armoezaaiers en dus liet mijn broer mij exact 412 euro na. Bovendien moest ik daar direct een vierde, zijnde 103 euro, van afgeven: erfbelasting.

Een kameraad van mij heeft ook een erfenis gekregen. Zijn grootvader was eigenaar van een frituur en hij had drie appartementen die hij verhuurde. Ik ging ervan uit dat mijn kameraad ook een vierde – dus ofwel die frituur, ofwel één appartement – zou kwijtspelen door erfbelasting, maar hij mag alles houden. De habbekrats aan erfbelasting die hij moet betalen komt overeen met één maand huishuur die de huurders van zijn appartementen moeten dokken.

De frituur van de grootvader van mijn kameraad bevindt zich recht tegenover een gerechtshof. Friet verkopend aan rechters en advocaten had de grootvader geleerd hoe de wereld in elkaar zit en had hij zichzelf omgevormd tot een vennootschap, bv De Diepe Zak. Ineens kreeg hij niet alleen de btw terug als hij een Tesla kocht, maar kreeg hij er een premie bovenop. Hij kon de kosten aan zijn appartementen van zijn belastingen aftrekken en hij leasede, hoewel hij al een auto had, zo goed als gratis een elektrische fiets. Bovendien bleek bv De Diepe Zak, toen de grootvader neerzeeg en naar het hiernamaals vertrok, ineens een familiebedrijf te zijn. En erfgenamen van familiebedrijven betalen zo goed als geen belastingen. Waarom? Daarom.

Doordenkend op deze erfeniskwestie denk ik dat ik u een eenvoudige oplossing aan de hand kan doen om alle partijen, van de glibberalen tot de vakbondssocialen, te laten overeenkomen. Maak van alle Belgen voortaan automatisch en van bij hun geboorte een vennootschap die tevens familiebedrijf is. Dan kunnen de belastingregels verder gewoon blijven zoals ze zijn.

Mijn consultancyfactuur vindt u bijgevoegd. Desgewenst laat ik door bovenvermelde kameraad ook een powerpointpresentatie maken. Hij heeft namelijk een btw-vrije computer die hij van zijn belastingen aftrekt.

Met de meeste hoogachting,

Frederik De Meester,

U kent mij als Dikke Freddy.

Brieven van Dikke Freddy is een column van schrijver Erik Vlaminck. Thuisbasis van de column is het webplatform Sociaal.net


DS, 22-08-2024
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.