actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2011, 20:26
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Onbetaalde schoolfacturen lopen op tot 40.000 euro

Omdat onbetaalde rekeningen van leerlingen de werking van scholen op de helling zetten, hebben directies van beide onderwijsnetten in Blankenberge het probleem besproken. Volgens directeur Boydens van de St. Jozefhandelsschool zitten veel scholen met onbetaalde rekeningen.

‘Het behoort tot de taak van de school dat leerlingen kunnen deelnemen aan culturele activiteiten. Dat kost geld en we stellen vast dat de prijs daarvoor te hoog ligt voor sommige families. De Vlaamse overheid maakt wel middelen vrij, maar die zijn onvoldoende. De onderwijscheques van het stadsbestuur missen vaak hun doel. Bij de acht secundaire en basisscholen van het Vrij Onderwijs staat zo'n 30.000euro open aan onbetaalde facturen', zegt Rudi Boydens.

‘De onderwijscheques missen voor een deel hun doel omdat de ouders nog 2euro moeten betalen. Het gemeenschapsonderwijs heeft voor 10.000 euro aan achterstallige facturen', zegt directeur Gilbert Marmenout.

Schepen Katrien Van Ryssel (Open VLD) reageert verwonderd op de stelling dat onderwijscheques hun doel missen. ‘Er is al 10.000euro uitgegeven aan onderwijscheques wat bewijst dat ze hun doel niet voorbij schieten', zegt Van Ryssel.

Bron: De Standaard

Mening: Onbetaalde schoolfacturen lopen op tot 40 000 euro ... Dit wilt dus zeggen dat er veel ouders zijn die de schoolfacturen niet kunnen betalen van hun kinderen ondanks de onderwijscheques. Ik vind niet dat de 10 000 uitgegeven euro's bewijzen dat ze hun doel niet voorbij schieten. Deze som geld is waarschijnlijk nog te weinig om iedereen te kunnen helpen. Ik denk dat we eerder het probleem moeten aanpakken van een andere kant. Ik vind bijvoorbeeld dat alle werkboeken die de leerlingen moeten kopen behoorlijk duur zijn. Een mogelijkheid is om met boeken te werken die elk jaar te verkrijgen zijn door een waarborg te betalen (de boeken worden dus elk jaar terug opnieuw gebruikt). Dit geld krijgen de ouders dan terug als het boek nog in orde is op het einde van het jaar. Bij een invulboek kunnen de oefeningen op cursusbladen genoteerd worden. Voor leerlingen is het natuurlijk belangrijker om een mooi werkboek te hebben maar langs de andere kant kunnen de ouders zo geld uitsparen. Bij dit voorbeeld is dan wel de regel voor iedereen hetzelfde. Het kan niet zijn dat er leerlingen zitten met een werkboek waar ze wel in mogen schrijven en leerlingen die met cursuspapieren moeten werken. Dit is nu maar één voorbeeld (waar nog aan gesleuteld kan worden) om de kosten te drukken voor ouders.
De school moet ervoor zorgen dat alle leerlingen kunnen deelnemen aan de culturele activiteiten. De leerkrachten kunnen bijvoorbeeld initiatieven nemen zoals een koekjesverkoop voor de uitstap naar technopolisch van het eerste middelbaar. De overheid kan subsidies aanreiken voor toneelvoorstellingen, kunstgalerijen, ...
Om toch maar alle leerlingen dezelfde kansen te geven die elke leerling verdient.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2011, 15:19
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik ben akkoord met Ines dat er verschillende andere manieren zijn om kosten te drukken voor ouders. Wat betreft de culturele activiteiten is het een schitterend idee om zelf de leerlingen inzamelacties te laten doen op school om hun reisje of uitstap te bekostigen. Dit gebeurd trouwens al op vele scholen. Daarom dat het mij eens zo hard verbaast dat er nog voor zo een groot bedrag onbetaalde facturen openstaan.
Onderwijs is uiterst belangrijk en iedereen moet hier recht op krijgen. Het feit dat ze zeggen dat onderwijs gratis is gewoon weg gelogen! De rekeningen lopen vaak hoog op maar ouders proberen het onderste uit de kan te halen om toch hun kinderen naar school te kunnen sturen.
Volgens mij is dit een probleem dat nog gaat groeien. Een oplossing die iedereen dezelfde kansen aanbied is noodzakelijk maar of dit realistisch is, is een andere zaak!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2011, 15:28
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Dit is echt wel heel veel geld in het totaal dat nog niet betaald is.
Dit kun je misschien opnemen als een soort protest van sommige ouders omdat ze de schoolrekeningen niet meer kunnen betalen. Dit zullen echt wel ouders zijn dat de rekeningen niet kunnen betalen, want zeg nu zelf wie gaat nu de schoolrekeningen van haar kinderen niet betalen? Zij zullen dan ook wel weten dat kun kind scheef bekeken zal worden op school en dat misschien nog andere mensen dat te weten zullen komen. Met andere woorden je moet u toch schamen als je die rekeningen niet betaald! Dus in mijn ogen doe je dit niet voor je plezier. In mijn tijd dat ik in het lager onderwijs zat waren er al kinderen die niet mee konden gaan zwemmen of op uitstap omdat ze thuis daar het geld niet voor hadden. Die kinderen moesten dan doen of ze ziek waren of dergelijken.

Is het geen tijd dat de overheid dit probleem aanpakt?
Het is voor deze kinderen echt geen pretje, ze hebben het thuis al zo moeilijk en dan kunnen ze nog niet mee op uitstap nog een extra steek voor hun.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th March 2011, 19:51
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind het begrijpelijk dat sommige ouders de schoolfactuur niet kunnen betalen. Ik hoor soms bedragen van 100 euro en meer per maand. Veel hangt af van de studierichting (bv kunstonderwijs) natuurlijk maar ook van de school zelf. Bepaalde scholen maken hun factuur opzettelijk duurder om zo "een beter publiek" aan te trekken. Ik vind zo'n inzamelacties een goed idee als ze niet steeds bij dezelfde mensen gaan aankloppen vb altijd bij de leerkrachten, die dan niet durven weigeren, en zo dan de factuur betalen. In scholen met kansarme kinderen moeten de leerkrachten bv zelf een cursus maken zodat ze geen dure boeken moeten aankopen, maar die kopies kosten natuurlijk ook geld maar alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.