actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 10:23
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Waarom u nooit een aap mag vertrouwen

Waarom u nooit een aap mag vertrouwen

vrijdag 17 mei 2013 om 08u58

Liegen is niet eigen aan de mens, maar ontstond mogelijk in het dierenrijk.

© Reuters

We vertellen allemaal wel eens een leugentje en wetenschappers denken te hebben ontdekt waarom.

De kunst van het liegen en bedriegen is mogelijk ontstaan om beter allianties te kunnen vormen, aan voedsel te geraken en te paren, zo blijkt uit een studie van gedragspatronen bij 24 verschillende primatensoorten. Misleidend gedrag komt namelijk meer voor bij dierensoorten die meer samenwerken.

‘Onze vergelijkende analyse toont aan dat hoe meer een soort samenwerkt, hoe meer ze zich inlaat met bedriegerij’, zegt Luke McNally van Trinity College in Dublin. ‘De correlatie tussen bedrog en samenwerking bij niet-mensensoorten suggereert dat samenwerking een belangrijke factor is in de selectie van bedrog tijdens de menselijke evolutie.’

Waardeloze huwelijkscadeaus

‘Uiteindelijk is de kunst van het overtuigend liegen tegen elkaar mogelijk geëvolueerd als een direct gevolg van onze coöperatieve natuur’, schrijven de onderzoekers in het vakblad Proceedings of the Royal Society B. Ze beweren bovendien dat bedrog nog steeds ‘wijdverspreid’ is in het dierenrijk.

Zo komt liegen ook voor bij spinnen waar mannen waardeloze huwelijkscadeaus schenken aan potentiële partners. Bacteriën proberen dan weer samenwerking van anderen los te krijgen door een overproductie van signalen.

De onderzoekers geloven ook dat liegen verder geëvolueerd is voor andere doeleinden dan het oorspronkelijke doel van allianties smeden. ‘Bedrog kan natuurlijk op veel gebieden voordelig zijn, zoals bijvoorbeeld in het paargedrag en bedreigende situaties.’ (TE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...00304901127.htm

Eigen mening: Ik denk wel dat dieren misleidend gedrag moeten gebruiken om zo aan voedsel te kunnen komen. Indien ze dit niet doen, zou er wel eens iemand anders mee kunnen gaan lopen of zouden ze zelf de prooi kunnen worden. Dat spinnen zouden kunnen liegen, vind ik een vreemd verschijnsel. Daarnaast kan een leugentje om bestwil natuurlijk geen kwaad, maar het moet wel binnen de perken blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 11:31
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik zou uit mezelf nooit de link gelegd hebben tussen misleidend gedrag en liegen naar dieren. Maar na het lezen van dit artikel lijkt dit allemaal vrij logisch. Zo wordt er in het artikel gezegd: "hoe meer een soort samenwerkt, hoe meer ze zich inlaat met bedriegerij". Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een groep leeuwen die samen een prooi aanvallen. Nadat deze "gevangen" is, zal eerst de leider van de groep zijn buik mogen rond eten. Pas als dit gebeurd is mogen ook de anderen hiervan smullen. Aangezien wij mensen afstammen van dieren, denk ik dat het niet meer dan normaal is dat wij allemaal al wel eens een leugentje om bestwil gebruiken/gebruikt hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.