actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2008, 13:17
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Leven is 6,6 procent duurder geworden

BRUSSEL - Tien basisproducten waarmee we bijna dagelijks in contact komen, zijn het voorbije jaar 6,6 procent duurder geworden. Dat is de helft meer dan de 4,39 procent stijging van de gewone index, zo schrijft Het Laatste Nieuws woensdag. Volgens federaal minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zijn het net die producten die de beeldvorming over de prijzen bepalen.

Of het leven duurder of goedkoper wordt, leidt de consument af uit de prijsevolutie van tien basisproducten als brood, aardappelen, biefstuk, gsm's, een biertje, tanken met de auto, ...

Die 'gevoelsindex' laat geen twijfel: de tien basisproducten stegen het voorbije jaar met 6,6 procent. Slechts drie producten in de gevoelsindex zijn het afgelopen jaar goedkoper geworden: aardappelen, gsm-gesprekken en biefstuk. De rest stijgt. En hoewel de aardappelen goedkoper zijn geworden, is de prijs van frieten gestegen.

Van Quickenborne wil nu verder onderzoeken of andere stijgingen niet het resultaat zijn van prijsafspraken tussen de producenten.

'Wat de frieten betreft, ga ik de Raad van Mededinging vragen of er voldoende aanwijzingen zijn en laten nagaan of er eventueel prijsafspraken worden gehanteerd', zegt Van Quickenborne aan VRT radio.


Prijsevolutie maart 2007- maart 2008


Aardappelen - 24,00%
GSM-gesprekken - 13,25%
Biefstuk - 0,64%
Gehakt + 2,37%
Pakje frieten + 3,70%
Pils + 4,08%
Bruin brood + 7,46%
Eurosuper en diesel + 10,53% en + 22,16%
Magere yoghurt met fruit + 11,46%
Stookolie + 45,14%

Bron: www.standaard.be

Het leven wordt echt wel een pak duurder. Tegenwoordig praten de mensen er ook de hele tijd over. Ik ben gisteren nog bij mijn oma geweest en ook zij was bezig over de tijd dat stookolie nog maar 2 frank kostte terwijl dit nu al 32 frank is. Ze praat nog in franken, maar ook ik vond dit echt wel een enorme stijging. Sinds de invoering van de euro is het leven een heel stuk duurder geworden. Als deze evolutie blijft verderduren zullen er nog veel meer mensen in armoede terechtkomen. Ik vraag me af of er een oplossing is voor dit probleem...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.