actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 13:31
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Feitenchecker: Binnenkort 1 op 2 Europeanen allergisch?

'De Morgen' checkt elke dag een uitspraak of stelling op haar waarheidsgehalte.

Binnen enkele jaren zal de helft van de Europeanen aan een allergie lijden. Dat meldt het Duitse Centrum voor Allergie en Milieu. Is dat niet wat veel?

Het aantal pollen in de lucht neemt elk jaar sterk toe, samen met het percentage van de Duitsers dat last heeft van een allergie. Tot 50 procent, stellen de wetenschappers. "Dat klopt, die stijging merken we ook in ons land", vertelt Thibaut Van Zele, neus-, keel- en oorarts in het UZ Gent. In 2009 had 29,8 procent van de Belgen last van een allergische reactie op gras- en bomenpollen of huisstofmijt. In de leeftijdscategorie 20-40 jaar was dat 45,5 procent.

"In de jaren 50 had maar 10 procent van de bevolking een allergie. Als deze trend zich doorzet, zitten we binnenkort zeker aan 50 procent." De stijging heeft ook te maken met de zogeheten hygiëne-hypothese. "Kinderen komen steeds minder in aanraking met vuil. Dat heeft een negatief effect op hun immuunsysteem." Van Zele pleit voor terugbetaling van allergievaccinatie en meer onderzoek. "Allergieën worden vaak als iets onschuldigs gezien, maar ze kunnen levensbedreigend zijn en een grote impact op je levenskwaliteit hebben."

Conclusie: Binnenkort 1 op 2 Europeanen is een realistische voorspelling.

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...llergisch.dhtml

Dit is toch wel merkwaardig, niet? Toch denk ik niet dat we hier veel aan kunnen doen. In het artikel wordt gezegd dat kinderen minder in aanraking komen met vuil en dat dit een invloed heeft op hun imuunstysteem. Moeten kinderen dan hele dagen in de modder spelen? Moeten ze dan na het toilet hun handen niet meer wassen? Moeten we ze een week lang in dezelfde kledij laten rondlopen?
Ik denk niet dat de oplossing ertussen zit.
De oplossing van Van Zele van het allergievaccin vind ik er toch wel een beetje over. Pas op, het idee is goed, maar ik vind dit niet zo erg dat je er een vaccin voor moet krijgen. Hepatitis en rode hond zijn dit wel, daar een vaccin van snap ik zeker en vast, maar ik vind toch wel dat een vaccin tegen allergieën een beetje teveel van het goede is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 15:31
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Mijn mening: Kinderen elke dag in de modder laten rollen is misschien inderdaad wel een overdreven maatregel. Maar als je de oplossingen iets minder drastisch voorstelt zoals: "Kinderen meer buiten laten spelen in plaats van ze binnen voor de computer te zetten" is misschien al wel een stap in de goede richting.
Verder is het ook al lang geweten dat antibiotica voorschrijven wanneer dit niet nuttig is ons immuunsysteem zwakker maakt.
Je kind in het weekend naar een jeugdbeweging of sportclub sturen is natuurlijk voor meer zaken goed dan enkel hun immuunsysteem, het kan zelfs leuk zijn.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 18:37
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Zelf heb ik sinds vorige zomer ook last van pollenallergie, dus wat dat betreft pas ik in de stelling. De stelling lijkt mij ook zeker realistisch; het aantal mensen dat aan een allergie lijdt zal volgens mij enkel maar toenemen en er komen ook steeds meer soorten allergieën bij.
De oorzaken van allergieën zijn moeilijk te vinden, maar ik denk wel dat het feit dat kinderen minder vaak buiten spelen er iets mee te maken heeft. Je kind vaker buitenactiviteiten (al dan niet in de chiro of de scouts) laten doen zou dus een stap in de goede richting zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.