actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2012, 12:18
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Minimaal bewustzijn kan patiënt doen lijden

Een patiënt die in minimaal bewustzijn verkeert, kan lijden onder de beperkingen van de toestand waarin hij of zij verkeert. Het is mogelijk dat dit ook voor prins Johan Friso geldt.


'Als je niet bij bewustzijn bent, lijd je ook niet,' zegt intensive care-arts Michaël Kuiper tegen de NOS.

Volgens Kuiper is het moeilijk te zeggen of er sprake is van een verbetering in de toestand van de prins.

Lijden
'Een patiënt die bij bewustzijn is, kan lijden onder zijn toestand. Als dit zo is denk ik niet dat het per se altijd beter is,' zegt Kuiper.

Maar als de verbetering doorzet en er verder herstel optreedt, dan zou dit het begin van herstel kunnen betekenen.

Ontwaken
De kans dat de prins ooit nog wakker wordt, is hoe dan ook zeer klein. Coma-patiënten die ontwaakten waren volgens Kuiper veelal mensen met een hersenbeschadiging op één plek door een hersenbloeding of een auto-ongeluk.

'Het is mij niet bekend dat patiënten ooit na zo'n lange circulatiestilstand weer wakker werden, maar zeg nooit nooit,' zegt de arts.

Mabel
De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) maakte maandag bekend dat de prins vanuit vegetatieve status in een toestand van minimaal bewustzijn is geraakt.

Prinses Mabel bedankte via Twitter de vele steunbetuigingen die zij heeft ontvangen. 'Dit is de zwaarste periode van mijn leven. Mijn liefde voor Friso, de steun van familie en vrienden, en de vele berichten van medeleven geven mij kracht in deze moeilijke tijd.'

Bron: www.elsevier.nl
Datum: 19/11/2012

Eigen mening:

Moest dit waar zijn zou dit betekenen dat 'hersendode' patiënten toch nog pijn kunnen voelen en dit terwijl er absoluut geen verbetering van hun toestand (mogelijk) is. Ik voorspel dat het eindeloos debat over euthanasie binnenkort weer zal oplaaien in Nederland en onrechtstreeks ook in België. Als een patiënt in vegetatieve toestand nog lijdt aan zijn verwondingen, en er geen verbetering mogelijk is, vind ik persoonlijk dat de familie de keuze moet krijgen om de patiënt uit zijn lijden te verlossen. In het geval van prins Friso zou denk ik niemand met een beschuldigende vinger kunnen wijzen naar het koningshuis, aangezien dit simpelweg de meest humane actie is die zij kunnen ondernemen.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 20th November 2012 om 12:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.