actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
Oud 21st October 2025, 00:48
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator

De luchthaven van Deurne lijkt wel op een steenkoolmijn uit de jaren 80

De luchthaven van Deurne lijkt wel op een steenkoolmijn uit de jaren 80

Zestien jaar geleden schreef Jeroen Verelst al over de rode cijfers van Antwerp Airport. Dat verhaal geldt ook vandaag nog.

De rustigste luchthaven ter wereld, dat was de titel boven een reportage die ik als jonge krantenjournalist maakte op de luchthaven van Deurne. Mijn toenmalige redactiechef had me op pad gestuurd om te achterhalen of Vlaanderen zijn centen wel nuttig besteedde, daar in Deurne. Had de luchthaven die elk jaar miljoenen belastinggeld nodig had om te overleven, nog wel een toekomst? Ik herinner me dat ik uren rondzwierf in de grote, lege inkomhal, op zoek naar iemand om vragen aan te stellen. Het moeten zowat de eenzaamste uren uit mijn bestaan geweest zijn.

Die reportage dateert uit 2009. De inhoud is 16 jaar oud, maar nog altijd actueel. De luchthaven blijft ook in 2025 een dooie boel, ze zit nog altijd in de rode cijfers en de belastingbetaler moet nog altijd royaal bijspringen.

De toenmalige Vlaamse minister van Mobiliteit lanceerde 20 jaar geleden een website waarop ze foto’s van lege bussen plaatste. Bussen die alleen “lucht vervoerden” en dus “verspilling” waren. Vandaag blijkt dat een vierde van de privéjets die in Deurne vertrekken en landen, leeg is. Toch blijft de huidige minister de luchthaven verdedigen. Meer zelfs, ze is “fan” van de luchthaven.

Ik begrijp dat oprecht niet. De regeringspartij N-VA en de werkgeversfederatie Voka gaan voortdurend wild tekeer tegen de spilzieke overheid. Wij, hardwerkende burgers, krijgen volgens hen een belastingtsunami over ons heen omdat de subsidieslurpers zo gul bedeeld worden. Dat is de framing. Maar een luchthaven die al tientallen jaren lang niet rendabel te krijgen is, die moet openblijven en subsidies blijven slurpen. Tegen alle economische logica in, tegen alle regels van goed bestuur in.

Een stad als Antwerpen heeft een luchthaven nodig, klinkt het. Echt? De voorbije decennia toonden eerder het omgekeerde aan. De gemiddelde bakker of beenhouwer in de stad krijgt op een dag meer volk over de vloer dan de luchthaven. Kan je dan geloofwaardig beweren dat de nood hoog is?

Naar Ibiza

Nog zo’n dooddoener: de luchthaven is belangrijk voor de economie, want zakenlui vertrekken en landen in Antwerpen om miljoenendeals te sluiten. Geen gesukkel met lijnvluchten, nee, snel en efficiënt met de privéjet van de ene deal naar de andere. De realiteit is opnieuw lichtjes anders. Nice en Cannes staan op één en twee in de rangschikking van populairste bestemmingen voor privévluchten (vol en leeg), Ibiza sluit de top vijf af. De ‘zakenluchthaven’ Antwerp Airport, nog zo’n fabeltje.

Groter dan Rivierenhof

De luchthaven neemt 190 hectare ruimte in. Ter vergelijking: het Rivierenhof, het grootste park van Antwerpen, is 130 hectare groot. De Zoo past 18 keer in de ruimte die de luchthaven vandaag inneemt. Nog los van de eindeloze subsidiestroom: is het nog van deze tijd om zo’n gigantische lap grond te claimen voor privéjets, die per passagier 5 tot 7 keer meer uitstoten dan een lijnvlucht?

Niet rendabel, niet levensvatbaar zonder massa’s overheidssteun, niet meer van deze tijd: de luchthaven van Deurne lijkt wel een steenkoolmijn uit de jaren 80. Verlos Antwerp Airport uit z’n lijden. Maak een einde aan de therapeutische hardnekkigheid en geef die plek terug aan de Antwerpenaar.

Blog DS, 19-10-2025 (Jeroen Verrelst)
Met citaat antwoorden

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:56.