![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Onwetendheid is onze grootste vijand
Onwetendheid is onze grootste vijand
Zohran Mamdani won de voorverkiezingen van de Democratische partij in de VS en maakt een grote kans om de eerste burgemeester van New York te worden. Omdat de vader van Mamdani – die overigens seculier is – een islamitische achtergrond heeft, kwam een leger islamofoben in het geweer om hem uit te maken voor jihadist, terrorist en Hamas-aanhanger. De belangrijke Trump-adviseur Stephen Miller portretteerde Mamdani als voorbeeld van wat er gebeurt wanneer migratie de overhand krijgt: het zal de voorheen witte samenleving van binnen uithollen. Mamdani past binnen de samenzweringstheorie van de Grote Vervanging als het ontbrekende puzzelstukje om het plaatje van de nakende ondergang compleet te maken. Een succesvolle moslim is succesvol zolang hij onzichtbaar is Hoe zijn we hier beland? Het zal voor velen de theorie bevestigen dat hoe hoger je als moslim komt, hoe groter de weerstand wordt. Een succesvolle moslim is succesvol zolang hij onzichtbaar is, op het moment dat hij of zij het domein van de macht binnentreedt, dan wordt hij gezien als een gevaar voor de westerse populisten. De moslim als virus. Een ziekte. Een indringer. Het is de taal van de Protocollen van Zion, het antisemitische pamflet dat Joden afschildert als vijfde colonne. Ik raakte aangedaan door de hetze die Mamdani moest ondergaan. Zelfs het liberale, gekke, vrijdenkende New York is niet vrij van virulente islamofobie. Wat het nog tragischer maakt, is dat wat Mamdani ook doet, hij zich nooit vrij kan pleiten van de absurde aantijgingen. Want extreemrechts verdenkt moslims van taqqiya, een nogal obscuur begrip uit de moslimtheologie dat neerkomt op het verbergen van de moslimidentieit onder een gewaad van aanpassing totdat de macht kan worden gegrepen. Klinkklare onzin, maar in deze tijd regeert de samenzweringstheorie. Van de week verzuchtte een Vlaamse vriend dat hij continu bestookt werd met anti-islampropaganda door iemand die hij graag mag. Argumenteren hielp niet, volgens de goede kennis zijn de moslims op weg om het Westen te onderwerpen. Moslims moeten al wie hun omringt voeden met informatie Wat is het antwoord op zoveel obscure haat? Het antwoord kreeg ik afgelopen maand, toen ik een groep wandelaars liet kennismaken met het levende islamitische erfgoed van Amsterdam. Het initiatief komt van Moslim Archief, een club vrijwilligers die werken aan bewustzijn rond islamitische culturen die Nederland rijk is. We wandelden door mijn multiculturele buurt en we bezochten het buurtcafé, de Marokkaanse groenteboer en de moskee, alwaar we hartelijk werden ontvangen. Het bestuur van de moskee heeft zich tot taak gesteld om de deuren open te gooien. Of, zoals de jongen die ons ontving het stelde: “We hebben niks te verbergen.” Mannen en vrouwen betraden de gebedsruimte. Een vrijwilliger vertelde prachtig, uitgebreid en met humor over de rol van de moskee in de buurt. En op alle vragen gaf hij antwoord. Krijgen jullie geld van islamitische landen? Nee. Waarom is er geen vrouwelijke imam? Wel voor de vrouwen, maar niet voor de mannen. En ga zo maar door. Teneinde een islamitische verlichting te bereiken moeten moslims al wie hun omringt voeden met informatie, zoals de meneer van de moskee. Onwetendheid is onze grootste vijand, want het zet ons tegenover elkaar in plaats van naast elkaar. In Rotterdam-Schiebroek ging de predikant het gesprek met de naastgelegen moskee aan, wat leidde tot een warme inloopavond. Ik stel voor dat vlak voor de verkiezingen van 29 oktober alle moskeeën hun deuren open om elkaar beter te leren kennen. Abdelkader Benali (1975) is schrijver. In 1996 debuteerde hij met Bruiloft aan zee, in 2003 won hij de Libris Literatuur Prijs voor zijn roman De langverwachte Blog Trouw, 14-07-2025 |