actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2018, 08:54
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Vandeput: ‘België niet betrokken bij “kill list”’

Vandeput: ‘België niet betrokken bij “kill list”’

De Belgische militairen die deelnemen aan de internationale strijd tegen IS, hebben als taak om informatie te verzamelen om de veiligheid in België te garanderen. Zo reageert minister van Defensie Steven Vandeput donderdag op Radio 1 op het nieuws dat ons land deelneemt aan een geheime Amerikaanse militaire operatie tegen IS.

Volgens VRT NWS neemt ons land deel aan een geheime operatie om buitenlandse IS-strijders op te sporen en te doden in Syrië en Irak. Dat meldt de openbare omroep ‘op basis van verschillende bronnen bij Defensie’. Ons land zou wel alleen geholpen hebben met inlichtingenwerk.

Het zou gaan over operatie ‘Gallant Phoenix’, begonnen in 2015 en bedoeld om zo veel mogelijk informatie te vergaren aan het front. Het hoofdkwartier zit in een Amerikaanse basis in Jordanië. België zou al twee jaar deelnemen ‘met een paar mensen’.

In een eerste reactie, bij De ochtend op Radio 1, bevestigde bevoegd minister Vandeput dat ons land wel degelijk ter plaatse informatie over IS-strijders verzamelt, met als doel de veiligheid in België te garanderen. ‘Wij stellen alles in het werk voor een betere informatiepositie’, klinkt het. Maar volgens Vandeput is ons land niet betrokken bij het opstellen van een zogenaamde ‘kill list’. ‘Dat zijn indianenverhalen.’

Wel wijst de minister erop dat het inlichtingenwerk ‘open source-onderzoek’ op het internet en sociale media is. Als er een dreiging ontdekt wordt, wordt die gedeeld. Maar ‘ik weet als minister van Defensie niet hoe andere landen omgaan met die informatie’.

De minister wees er ook nog op dat de onderzoekscommissie naar de aanslagen de zwakke inlichtingenpositie van ons land als één van de pijnpunten naar voren schoof.

Bron: rdc, De Standaard, 8 maart 2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180308_03397222

Eigen mening: Dit nieuws - en bijhorend dit artikel - verbaast mij absoluut niet. Het is in mijn ogen meer een bevestiging van wat velen al dachten en sommigen misschien zelfs hoopten. Dit is dan ook al meermaals gesuggereerd toen de onderzoekscommissie naar de aanslagen op 22 maart 2016 'hot news' was. Ten eerste bleek uit het rapport van de onderzoekscommissie dat België te weinig inlichtingen doorkreeg, dit was hun grote conclusie. Niet verwonderlijk dat defensie hier vervolgens op inzet. Ten tweede was het aantal verijdelde aanslagen in 2017 vrij groot, het exacte getal herinner ik me niet meer, maar wel dat ik hier erg van schrok. Deze twee zaken hadden al een hint kunnen zijn dat de Belgische inlichtingendiensten ergens nieuwe bronnen ging zoeken en ook effectief nieuwe manieren had gevonden om informatie te bemachtigen. Hoewel sommige mensen en tv-zenders nu spreken van 'ophef' rond dit nieuws, begrijp ik absoluut niet dat dit wordt gezien als verrassende informatie. Het stelt mij bovendien ook gerust. Uiteraard kunnen er altijd mensen aan de inlichtingendienst ontsnappen, maar er is werk gemaakt van de zaken die mee als 'oorzaak' werden aangehaald na de aanslagen in Zaventem en Maalbeek. Dit geeft Defensie enkel meer kans om aanslagen te verijdelen, lijkt mij in ieder geval. Over de tweede kwestie die wordt aangehaald in dit artikel, namelijk de "kill list", kan ik geen uitspraken doen. Ten eerste meent Vandeput dat dergelijke praktijken niet bestaan en dat België er al helemaal niet bij betrokken is. Ten tweede vind ik dit moreel een enorm moeilijke zaak. Wanneer men iemand als risico beschouwt, zou men deze persoon liquideren om te voorkomen dat hij aanslagen pleegt of helpt organiseren, met de onzekerheid of hij dit effectief zou hebben gedaan. Als men deze persoon in het vizier heeft en niets doet, hebben we het risico dat hij een aanslag pleegt, maar opnieuw geen zekerheid. Uiteraard zijn er in sommige gevallen wel zekerheid, bijvoorbeeld door het achterhalen van concrete informatie of plannen, maar dat is niet in alle gevallen. Ik vind dit niet iets om zomaar over te beslissen als 'leek', ik ben dan ook blij dat deze beslissing niet in mijn handen ligt.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 8th March 2018 om 09:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.