actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2017, 20:53
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Zijn camera’s het antwoord op incidenten in een crèche?

Zijn camera’s het antwoord op incidenten in een crèche?

Zonder de beelden van de mishandeling in een Antwerpse crèche waren de feiten mogelijk moeilijker aan het licht gekomen. Toch zijn camera’s niet de beste manier om dit soort incidenten tegen te gaan.

De beelden die een bewakingscamera in de Antwerpse crèche Kiddywatch schoot, maken het geweld van de kinderverzorgster tegen een zes maanden oude baby pijnlijk concreet en daardoor des te schokkender (DS 16 mei). In het onderzoek dat het Antwerpse gerecht is begonnen naar het incident, zullen die beelden een belangrijk element zijn.

Goed dat die beelden bestaan, is de reflexmatige gedachte, en moeten er niet in elke crèche camera’s komen?

Kind en Gezin nuanceert het effect van camera’s in crèches.

‘Die vervangen het actief toezicht niet’, zegt woordvoerster Leen Du Bois. ‘Camera’s zijn zeker niet verplicht, elk kinderdagverblijf kan daarover zijn eigen beleid ontwikkelen. We houden geen statistieken bij over het aantal verblijven met camera’s, maar het gaat om een minderheid. Zo’n camera’s zijn een redelijke financiële investering. Sommige crèches doen het als extra veiligheidsmaatregel, om een algemeen overzicht te houden op de opvang. Andere installeren camera’s in specifieke ruimte, bijvoorbeeld de slaapzaal. Daar kan het helpen om wiegendood te voorkomen. Het belangrijkste blijft toezicht door begeleidsters en begeleiders. Een camera kan dat nooit vervangen.’

Ook preventief heeft een camera niet altijd veel zin. Net het incident in Kiddywatch toont dat aan: er stond een camera, en toch heeft de mishandeling zich afgespeeld.

Volgens VBJK, een organisatie die werkt aan vernieuwing in de basisvoorzieningen voor jonge kinderen, is vertrouwen tussen werknemers van het kinderdagverblijf een essentieel punt om mishandeling te voorkomen (lees daarover hier meer). Wanneer iemand er even door zit, moet die dat duidelijk kunnen maken aan haar collega’s. Dat vraagt een kwetsbare opstelling, wat soms kan worden doorkruist door camera’s in de ruimte.
bron: de standaard, 16 mei 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170516_02884490
mening: Ik ben het er mee eens dat camera's niet de oplossing zijn tegen deze incidenten. Personen die mishandelen en weten dat er camera's hangen gaan dit waarschijnlijk blijven doen buiten beeld. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik enorm geschokt ben van dit incident, maar jammer genoeg komt dit te vaak voor. Ik vind het dan ook belangrijk dat we hier meer op inzetten. We zouden crèches beter moeten controleren. ik stel me dan soms ook de vraag hoe ze door een opleiding geraken. Spelen ze tijdens die opleiding dan een bepaalde rol? Ik kan mezelf dit niet inbeelden en vind het dan ook echt belangrijk dat we hier iets aan doen.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 16th May 2017 om 20:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2017, 23:52
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Ik zou het raar vinden om in elk kinderdagverblijf camera's te plaatsen en ik ben er dan ook tegen. Ik vind het belangrijk dat mensen elkaar kunnen vertrouwen. Je moet deze mensen hun job laten uitvoeren en voor hen is het niet leuk constant gefilmd te worden. Ik zou dit zelf ook niet appreciëren... Voor gepassioneerde kinderverzorgsters moet het vreselijk zijn om wantrouwig te worden behandeld. Ik kan me inbeelden dat het verschrikkelijk moet zijn om te horen dat je kind mishandeld wordt in de crèche. Ik kan ook helemaal niet begrijpen dat iemand dit kan doen... De ouders mogen hun vertrouwen toch niet verliezen, ze mogen zich niet bang laten maken door enkelingen die zo'n incidenten veroorzaken. Vanuit de crèche moet er een coördinator aanwezig zijn die controle voert en nagaat of alles goed verloopt. Daarnaast kan naast een diploma ook een psychologische test een vereiste zijn bij de sollicitatie in een crèche.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.