|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
In deze nieuwe vuilniszak kun je oude boeken, kleren en speelgoed kwijt
De Vlaams-Brabantse gemeente Kampenhout test de komende drie weken een nieuwe gele afvalzak. Die is bedoeld voor de inzameling van zogenoemd Best-afval.
In de gele zak kunnen de inwoners van Kampenhout boeken, kleine elektrotoestellen, speelgoed en oude schoenen en kleren kwijt. De spullen in de Best-zakken worden vervolgens door de kringwinkels gesorteerd en te koop aangeboden. De kleine elektrische toestellen worden door Recupel gerecycleerd. De Best-zakken maken deel uit van een proefproject van de intercommunale Interza en zijn bedoeld om gezinnen aan te zetten nog meer te recycleren. "De Best-zakken dragen bij tot een kringloopmaatschappij, net als de Repair Cafés en ruilfora op het internet", zegt schepen van Leefmilieu Stefan Vandevenne (N-VA) in De Standaard. "Nog steeds eindigt te veel herbruikbaar materiaal in de vuilnisbak omdat kinderen te groot zijn geworden of het huis te klein." Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/i...kwijt-becfa9b0/ Eigen mening: Ik vind het heel positief dat ze dit experiment opgestart hebben, omdat recycleren nu eenmaal belangrijk is. Ik denk dat we meer en meer naar een recycle- of kringloopmaatschappij moeten gaan, omdat heel veel mensen met een weg-werp-mentaliteit leven en dit nieuwe systeem zou daar verandering in moeten brengen. Er worden inderdaad heel veel spullen weggegooid waar andere mensen nog iets mee zouden kunnen doen en ik denk dat een aparte vuilzak daar een oplossing voor kan zijn, omdat het mensen zal aanzetten om bewuster deze zaken te recycleren. Als deze nieuwe trend na de proefperiode aanslaat zou dit ook resulteren in een veel breder aanbod in kringloopwinkels, waardoor we armere gezinnen ook meer middelen kunnen aanbieden. |