|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kwart werklozen is niet op zoek naar werk
Van de 532.000 werklozen die vorig jaar een uitkering hebben gekregen van de RVA moesten er 137.000 – een kwart – niet op zoek naar een nieuwe baan. Tien jaar geleden was nog een op de drie van de werklozen niet op zoek naar werk.
De gunstige economische conjunctuur doet de werkloosheid steeds verder dalen. Uit het jaarverslag van de federale overheidsdienst RVA, dat deze middag is voorgesteld, blijkt dat er in 2016 in totaal 532.000 werklozen een uitkering kregen uitbetaald. Dat waren er 48.000 minder dan in het voorgaande jaar 2015. ‘Gewone’ werklozen Het aantal ‘gewone’ werklozen, die door de regionale arbeidsdiensten geactiveerd worden om op zoek te gaan naar een baan, daalde met 22.000, of 5,3 procent, tot 395.000. Op twee jaar tijd is er zelfs sprake van een daling met 63.000 werklozen. Daarnaast tekent de RVA een daling op met 10,4 procent in de groep van de ‘niet-werkzoekende werklozen’. Zij zijn vrijgesteld van het zoeken naar een baan. Het gaat onder meer om oudere bruggepensioneerden. Het aandeel van deze niet-werkzoekenden in de totale groep van werklozen is afgenomen tot 26 procent – een kwart – terwijl het tien jaar geleden, in 2007, nog om 35 procent ging, meer dan een op de drie. Die gestage afname is het gevolg van de activeringspolitiek van de voorbije en huidige federale en regionale regeringen. Minder tijdskrediet De RVA noteerde vorig jaar ook een forse daling van het aantal werknemers dat in ‘gewoon’ tijdskrediet zit, van 143.000 naar 129.000. Deze dalende trend is te wijten aan een verstrenging van de toegangsvoorwaarden. Het aantal werknemers in ouderschapsverlof blijft wel lichtjes toenemen, van 58.000 naar 60.000. Minder budget De dalende aantallen werklozen betekenen dat de RVA in 2016 een goed budgettair parcours heeft kunnen rijden. In totaal werd door de RVA 8,35 miljard euro uitgegeven, dat is 440 miljoen euro minder dan in 2015. bron: de standaard, www.standaard.be/cnt/dmf20170316_02783298, 16 maart 2017 mening: Ik ben blij dat we zien dat het aantal werklozen aan het dalen is. Ik vind namelijk dat dit de laatste jaren toch een groot probleem was in onze samenleving. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat we ervoor kunnen zorgen dat dit blijft dalen. Er gaat namelijk heel veel geld naar de werklozen dat we op een andere manier nuttig kunnen besteden. Anderzijds vind ik het goed dat er een uitkering bestaat. Het kan natuurlijk altijd dat je even zonder werk komt te zitten. Ik vind het dan ook belangrijk dat je de kans krijgt om op je eigen tempo te zoeken naar een andere job die je ligt zonder jezelf zorgen te moeten maken. Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 16th March 2017 om 18:33. |