actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2016, 16:20
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Vader Jonathan Jacob niet vervolgd voor perslek

De Antwerpse kamer van inbeschuldigingstelling stelt de vader van de overleden Jonathan Jacob buiten vervolging voor het lekken van beelden aan de pers. Ze volgde daarmee het oordeel van de raadkamer, waartegen leden van het Antwerpse Bijzondere Bijstandsteam (BBT) eerder in beroep gingen. 'Ik ben zeer opgelucht', reageerde vader Jacob.

De vader van Jonathan Jacob (26), die op 6 januari 2010 overleed in een politiecel in Mortsel, had camerabeelden uit het strafdossier gelekt aan de pers. Nadat de zaak verwezen werd naar de rechtbank, had vader Jan Jacob camerabeelden uit de cel aan het VRT-reportageprogramma 'Panorama' bezorgd. Hij wilde daarmee bepaalde zaken aanklagen, die volgens hem waren misgelopen in het onderzoek.

Het parket wilde Jan Jacob daarvoor echter niet voor de rechtbank brengen en had zelf de buitenvervolgingstelling gevorderd. De leden van het BBT vonden dat vader Jacob wel verwezen moest worden naar de rechtbank, maar de raadkamer oordeelde vorig jaar dat hij het onderzoek niet had gehinderd met het lekken van de beelden en ook de privacy van de agenten werd niet geschonden. Daarop gingen de BBT’ers in beroep, waardoor het dossier aan de kamer van inbeschuldigingstelling moest worden voorgelegd.

'Ik ben zeer opgelucht', reageerde vader Jacob op de uitspraak. 'Toch al één last die van mijn schouders is gevallen.'

Beroep in zaak-Jacob komt eind dit jaar voor

In de zaak-Jonathan Jacob kregen zeven leden van het BBT vier maanden met uitstel en 275 euro boete voor ‘onopzettelijke doding’, omdat ze de jongeman te zwaar zouden hebben aangepakt in de cel. Hoofdpsychiater Geert D. (57) en Marc V. (65), de toenmalige directeur van het centrum Broeders Alexianen in Boechout die Jonathan Jacob twee keer weigerden op te nemen, kregen zes maanden cel met uitstel voor schuldig verzuim.

Alle veroordeelde partijen gingen tegen de uitspraak in beroep. Op 23 november wordt dat beroep behandeld. 'Hopelijk kunnen we het daarna achter ons laten, want het duurt allemaal al zeer lang. Mijn zoon is intussen al bijna zeven jaar dood', besloot Jan Jacob.

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat de vader van Jonathan Jacob niet vervolgd worden voor het lekken van de videobeelden. In mijn ogen is ook de vader slachtoffer en zeker geen schuldige. Het is niet fijn wanneer je één van deze mensen van het Bijzonder Bijstandsteam was, maar Jan Jacob wilde gewoon een groot probleem uit onze maatschappij aankaarten. Zeven jaar later strijdt hij nog steeds verder. Deze man laten vervolgen zou een falen zijn van de maatschappij in mijn ogen. Ik denk dat de mensen van het Bijzonder Bijstandsteam het moeilijk zullen hebben om hun eigen schuld te plaatsen en dit zo waarschijnlijk willen uitwerken op iemand anders. Ik begrijp dat Jan Jacob opgelucht is.

Bron: DS 17/10/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161017_02523591
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.