actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th July 2016, 12:26
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User

Vlaamse regering keurt vernieuwd rijexamen goed

De Vlaamse regering heeft het vernieuwde rijexamen goedgekeurd. Met een moeilijker examen wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) beginnende bestuurders beter voorbereiden op het wegverkeer. Ze zullen onder meer in staat moeten zijn om een bestemming te bereiken met de hulp van een GPS.

Automobilisten-in-spe zullen onder meer zes mogelijke manoeuvers moeten kunnen, waarvan ze er op het examen twee zullen moeten afleggen.

Vanaf 1 juni 2017 zal elke kandidaat-chauffeur het vernieuwde rijexamen moeten afleggen. Vandaag zijn er maar twee vaste manoeuvres: ‘keren in een smalle straat’ en ‘parkeren achter een voertuig’. In de toekomst wordt dit uitgebreid naar zes mogelijke manoeuvres en loting zal bepalen welke twee manoeuvres je moet uitvoeren om te slagen voor de proef.

Concreet wordt er voorzien in vier extra manoeuvres: ‘in rechte lijn achteruitrijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Geen wachttijd

Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken.

Weyts maakt tot slot komaf met de wachttijd van 3 jaar. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren -kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. Weyts schrapt nu die wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen.

Bron: De Standaard, BELGA, 18/07/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160718_02389517

Eigen mening: Ik ben blij dat ze eindelijk het rijexamen gaan aanpassen. Ik vind dat wij, in België, veel te gemakkelijk ons rijbewijs kunnen halen. We kunnen eventueel zonder goede begeleiding, een aantal maanden nadat we het voorlopig rijbewijs gehaald hebben, een kans wagen aan het praktisch rijexamen. In vergelijking met onze buurlanden stelt het bij ons helemaal niets voor. Ik vind dat ze het verplicht moeten maken om een aantal rijlessen te volgen bij een herkende instructeur. Daarnaast zou ik het ook verplicht maken om rijlessen te volgen in de regen (sneeuw zou beter zijn, maar dit is niet altijd mogelijk). In deze andere weersomstandigheid moet je je auto anders hanteren en ik heb dat pas moeten ondervinden als ik mijn rijbewijs al had. Niemand had me dat ooit geleerd, dus ik vormde een gevaar op de weg. Om dit te voorkomen, moeten de mensen daaromtrent les krijgen (theoretisch en praktisch).
We zijn dus al op de goede weg, maar ik vind dat ze nog een aantal aanpassingen moeten maken.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 19th July 2016 om 12:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.