actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 10:24
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Mexicaanse regering maakt werk van homohuwelijk in heel het land

De Mexicaanse regering wil het homohuwelijk legaal maken in heel het land. De Mexicaanse president Enrique Peña Nieto maakte vandaag, op de internationale dag tegen homofobie, bekend dat de grondwet hiervoor gewijzigd zal worden. "Ik doe dit uit de overtuiging dat de Mexicaanse staat deze vorm van discriminatie moet verhinderen en aan iedereen dezelfde rechten moet garanderen."

Momenteel is het huwelijk van twee mensen van hetzelfde geslacht mogelijk in het hoofdstedelijk district en in drie van de 31 staten.

"Ik ga een hervorming van artikel 4 van de Grondwet ondertekenen, zodat mensen zonder discriminatie kunnen huwen", zo zei hij tijdens een ontmoeting met holebiverenigingen.

Mexico-Stad was in 2007 de eerste stad in Latijs-Amerika om een samenlevingsovereenkomst tussen personen van hetzelfde geslacht toe te laten, alvorens in 2009 het homohuwelijk te legaliseren.

Drie andere van de 31 Mexicaanse staten, Coahuila de Zaragoza, Nayarit en Quintana Roo, hebben hun burgerlijk wetboek aangepast om het homohuwelijk te legaliseren. De staat Campeche heeft een wet goedgekeurd over het homohuwelijk, maar die moet nog van kracht worden.

Hooggerechtshof
Het Mexiaanse Hooggerechtshof, de hoogste rechtsinstantie van het zeer katholieke land, vaardigde in juni 2015 een arrest uit waarin stond dat het verbieden van het homohuwelijk door een van de staten ongrondwettelijk was.

In Latijns-Amerika is het homohuwelijk gelegaliseerd in Argentinië, Brazilië, Uruguay en Colombia. Andere landen op het continent hebben samenlevingsovereenkomsten goedgekeurd.

bron: http://www.demorgen.be/buitenland/m...-land-b23e2782/

mening: Ik vind het heel goed dat Mexico het homohuwelijk in heel het land wil legaliseren. Het is ook niet meer dan normaal dat mensen in het huwelijk mogen treden met wie ze willen. Ik vind het een mooi gebaar van de president van Mexico dat hij bekend maakt dat hij deze hervorming van artikel 4 wil doorvoeren op de internationale dag tegen homofobie. Het is een mooi teken van respect voor iedereen die homoseksueel is. Ik vind dat iedereen het recht heeft op gelukkig zijn en daar hoort ook bij dat je moet kunnen trouwen met wie je wil. Wat maakt het voor een ander uit wie met wie trouwt? We zijn vandaag in de 21ste eeuw en het is niet meer dan normaal dat er dringen verschillende wetten in verschillende landen moeten veranderen om discriminatie tegen te gaan. Dit is een mooi begin in Mexico.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 13:56
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Mexicaanse regering maakt werk van homohuwelijk in heel het land

Waarom zouden twee mannen of twee vrouwen niet met elkaar mogen trouwen? Het huwelijk is toch een verbintenis tussen twee personen die elkaar graag zien en lief en leed met elkaar willen delen? Ik vind het dus net zoals Sanne heel goed dat Mexico het homohuwelijk in heel het land wil legaliseren. Tegenwoordig is het niet meer abnormaal als twee mannen of twee vrouwen een relatie hebben. Het belangrijkste is toch dat iemand gelukkig is, dus wat maakt het uit dat dit met iemand van hetzelfde geslacht is? Sommige culturen/landen zouden dus wat moderner mogen zijn. Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen tegen het homohuwelijk zijn, maar moeten we daarom het geluk van iemand tegenhouden? Homo’s en lesbiennes zijn ook maar gewoon mensen die gelukkig willen zijn en anderen moeten dit respecteren, ook al begrijpen ze dit niet. We moeten deze vorm van discriminatie zeker blijven tegengaan, zodat iedereen zichzelf en gelukkig kan zijn met wie hij/zij wil. Heel wat landen zouden een voorbeeld moeten nemen aan Mexico, want dit is zeker een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.