actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2016, 08:53
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Twee op drie kinderen gebuisd voor verkeerskennis

Leerlingen in het basisonderwijs kennen de theorie wel, maar gaan de mist in als ze geconfronteerd worden met échte verkeerssituaties. Dat blijkt uit de resultaten van De Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Liefst twee op de drie kinderen uit het vijfde leerjaar zijn gebuisd.

‘Je nadert met je fiets een oversteekplaats voor fietsers. Heb je hier voorrang? ‘ Slechts 22 procent van de leerlingen uit het vijfde leerjaar weet dat het antwoord op die vraag ‘neen’ is. Slechts één op de drie is geslaagd voor de Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die door 33.657 elfjarigen werd ingevuld. De meesten hadden minder dan 17 van de 25 vragen correct.

‘Dit bewijst dat scholen en ouders met de kinderen de straat op moeten om te oefenen’, zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. ‘Ga met hen naar moeilijke kruispunten en leg uit waar je als voetganger en fietser op moet letten.’

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) zegt de resultaten mee te nemen naar het debat over de eindtermen in het *basis- en secundair onderwijs. ‘Toch hebben al veel leraren aandacht voor verkeersveiligheid buiten de schoolmuren’, zegt ze. ‘Bijvoorbeeld wanneer de klas te voet of per fiets naar het zwembad gaat.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160506_02275752

Mening
Toen ik dit las, schrok ik vooral. Deze cijfers zijn merkwaardig hoog en voelen voor mij niet goed aan. Ouders moeten inderdaad meer met hun kinderen het verkeer in gaan en ook in kleuterscholen, lagere scholen en secundaire scholen moet men hier veel belang aan hechten. Als kinderen niet weten wanneer zij wel of niet voorrang hebben, kan dit een groot gevaar op de baan betekenen. Toch moeten we ons niet alleen vragen stellen bij de kinderen, maar ook bij de ouders. Als ouders het zelf niet kunnen, dan kunnen zij dit natuurlijk ook niet overbrengen aan hun kinderen. Ik vind het goed dat deze testen afgenomen worden, zo kunnen we steeds beter jongeren opvolgen in de kennis die ze hebben in het verkeer en kan men sneller ingrijpen, zoals nu nodig is.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 6th May 2016 om 09:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2016, 11:00
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik begrijp de mening van Lotte en ik denk inderdaad dat we ook naar de ouders moeten kijken. Zij hebben hun rijexamen al veel jaren geleden afgelegd en zullen waarschijnlijk al heel wat vergeten zijn. Ik denk dus dat het goed zou zijn om je theorie te vernieuwen. Elk jaar veranderen er regels, dus het is ook niet gemakkelijk om alles bij te houden. Daarom zou ik het een goed idee vinden om elke 10 jaar opnieuw het theoretisch rijexamen terug af te leggen. Het feit dat ze deze kennis bij in de eindtermen willen integreren vind ik dus ook heel goed. Zo zijn zowel ouder als kind op de hoogte van wat er in het verkeer omgaat. Dagelijks komen er namelijk nieuwsberichten binnen van fietsongevallen, men moet dus echt wel iets gaan veranderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2016, 13:45
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik vind verkeer persoonlijk een heel belangrijk onderwerp. Hier zouden veel meer controles en lessen rond moeten gegeven worden bij kinderen. Zowel bij jonge kinderen als bij tieners. Jaarlijks vallen er zoveel doden en gewonden bij verkeersongevallen. Dit ligt vaak aan het niet oplettend zijn of niet kennen/toepassen van de verkeersregels. Van kinds af moet men voorzichtig zijn en deze regels zowel kennen als toepassen in het verkeer. Ik vind het dan ook zeer verontrustende getallen over de kennis bij de leerlingen van het onderzoek. Men zou in het algemeen in scholen veel meer verkeerslessen moeten geven. Zowel theoretische- als praktijkgerichte lessen moeten gegeven worden. Dit kan zowel gebeuren op school als door de ouders thuis. Waarom neem je snel de auto met je kind om naar de winkel of bakker te rijden? Neem toch snel de fiets, uw kind kan er alleen maar van bijleren over de omgang in het verkeer. Zoals Lisse ook zei, ook ouders kennen het verkeersreglement vaak niet meer helemaal. Je hebt uw rijbewijs gehaald, maar jaarlijks veranderen er verkeersregels, maar de kennis hierover wordt nooit getest bij deze mensen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th May 2016, 20:14
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Ik volg de mening van Lotte, Lisse en Loes. De cijfers zijn inderdaad schokkend en dit vormt naar mijn mening een groot probleem op vlak van verkeersveiligheid. Als eerste is het van groot belang dat zowel de ouders, leerkrachten als de leerlingen gesensibiliseerd worden voor meer aandacht voor al dan niet gevaarlijke verkeerssituaties en hoe je je op een verantwoorde manier veilig in het verkeer begeeft. Ten tweede moeten scholen nog meer aandacht besteden aan mobiliteit en dit nog meer proberen te integreren in hun lessen. Vanaf de kleuterschool al inzetten op verkeersveiligheid en kinderen er op wijzen hoe je het ten allen tijde veilig houdt in het verkeer is van groot belang. Continue training en herinnering aan deze zaken is volgens mij noodzakelijk. Alleen op deze manier zullen zowel kleuters, jongeren als volwassenen inzien hoe erg belangrijk het is om de verkeersregels te kennen en deze ook te kunnen toepassen. De verkeerswetgeving moet als het ware een automatisme worden. Naar mijn mening kunnen we enkel en alleen op deze manier meer verkeersveiligheid garanderen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th May 2016, 18:39
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik vind verkeer een heel belangrijk item, ook voor kinderen! Er wordt vooral aandacht besteed aan het verkeer met de auto, maar de meeste kinderen en jongeren nemen de fiets en kennen de verkeersregels niet zoals het hoort. De cijfers verbazen me niet echt. Als ik zelf met de auto op de weg ben, merk ik heel hard dat kinderen onoplettend zijn en vaak maar gewoon doorrijden met de fiets waar ze eigenlijk voorrang moeten geven. De verkeersregels gelden niet alleen voor autobestuurders, maar ze gelden evengoed voor fietsers. Vroeger toen ik zelf nog kind was, had ik ook niet het besef dat het verkeer gevaarlijk was en de auto's moesten zelf maar uitkijken. Nu ik zelf met de auto rijd, besef ik maar al te goed dat je honderd ogen moet hebben in het verkeer om alles te kunnen zien. Het is heel belangrijk dat fietsers de regels ook correct kennen en kunnen toepassen, dat maakt het voor autobestuurders ook al heel wat makkelijker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.