actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd March 2016, 13:05
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User

Bavaria wil oudjes langer aan de slag houden

Bavaria wil oudjes langer aan de slag houden

De Nederlandse brouwer wil zijn zestigplussers langer aan het werk houden. Door ze minder te doen werken.

Het bedrijf moedigt zijn oudere werknemers aan om permanent halve werkweken te gaan draaien, zo meldt het Financieele Dagblad. Ze bouwen op die manier wel minder pensioen op, maar hun nettoinkomen daalt nauwelijks. En zo ontstaat ook ruimte voor jongere, goedkopere krachten, zegt HR-directeur Marcel Voets aan de krant.

Voor het familiebedrijf dat geconfronteerd wordt met een vergrijzend werknemersbestand en de hoge kosten die daarmee gepaard gaan, kan dit een oplossing betekenen. Want zowat 40 procent van het personeel is vijftigplussers en Voets zoekt creatieve manieren om de verhoogde pensioenleeftijd van 67 haalbaar te houden. Voor het bedrijf én voor de werknemers.

Vooral bij ploegwerk eist langer werken zijn tol. Uit recent onderzoek in Nederland blijkt dat onder zestigplussers veel onvrede bestaat over de stapsgewijze verhoging van hun pensioenleeftijd naar 67 jaar. Ruim 40 procent heeft daarbij last van gezondheidsproblemen, waar werkgevers te weinig oog zouden voor hebben.

De vakbond FNV is niet enthousiast over het voorstel van Bavaria, omdat de oudere werknemers in dienst komen van uitzendbedrijf Start People die hen voor de helft van de tijd detacheert bij de brouwer. Dat levert een stuk minder pensioen op. Bavaria verwacht toch dat een 20-tal werknemers voor het systeem zal kiezen.

bron: De Tijd
Eigen mening: Ik vind het belangrijk dat bedrijven creatieve oplossingen zoeken om de verhoging van de pensioenleeftijd haalbaar te maken. Oudere werknemer brengen meer kosten mee voor een bedrijf, daarnaast krijgen jonge mensen door de verhoging van de pensioenleeftijd minder snel een kans om als werknemer aan de slag te gaan in dit bedrijf. Ik denk dat hier een mooie compromis tot stand gekomen is. De werknemers weten dat ze langer zullen moeten werken, voor sommige is dit haalbaar andere zien dit niet zitten. Deze oudere werknemers zullen door halftijds te werken hun gezondheid en ook werklust behouden of zelfs bevorderen. Tegelijkertijd moet het bedrijf ook nieuwe werknemers inzetten, hier krijgen de jonge werknemers een kans binnen het bedrijf. Het idee is mooi als het bedrijf inderdaad nieuwe jonge werknemers zal te werk stellen. Het zou jammer zijn moesten zij de plaatsen die vrij komen doordat er halftijds gewerkt wordt door de oudere werknemers niet opvullen met jonge arbeidskrachten.
Met citaat antwoorden
Oud 24th March 2016, 00:57
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck

Bavaria wil oudjes langer aan het werk houden

Ik denk, net zoals Layla, dat Bavaria een goede oplossing gevonden heeft voor zijn oudere werknemers.
In het huidige economische klimaat moeten mensen langer werken, daar kunnen we nu eenmaal niet omheen. Toch moet het haalbaar blijven om fysiek zwaar werk te kunnen blijven uitoefenen op een bepaalde leeftijd, zeker als het gaat om werken in ploegverband, zoals bij Bavaria het geval is. Daarom denk ik dat Bavaria een goed compromis gesloten heeft om haar oudere werkkrachten te laten overschakelen op halftijds werken.
Toch moet ik hier een nuance in brengen. Werknemers op leeftijd kosten het bedrijf meer geld. Zou het niet zo zijn dat Bavaria deze nieuwe maatregel zo verpakt dat het goed lijkt voor de werknemer, maar eigenlijk volledig uit eigenbelang genomen is? Zoals in het artikel wordt aangehaald, bouwen de werknemers die nog maar halftijds werken minder pensioen op, maar verliezen ze niet echt veel van hun nettoloon. Voor het bedrijf zelf levert het een aantal zeer gunstige zaken op: ze kunnen nieuwe mensen aannemen, plaats voor goedkopere werkkrachten, ze moeten de oudere werknmemers minder betalen, ...
Als Bavaria dit puur doet om haar oudere werknemers wat meer rust te gunnen, denk ik dat dit een goede oplossing is. Als ze het doen om zelf profijtelijk uit de situatie te komen, dan heb ik zo mijn twijfels over de moraal van dit bedrijf.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.