actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2016, 15:18
Melissa V*n Tendeloo Melissa V*n Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 86
De Lijn weert kinderen van vluchtelingen

"De Lijn weert kinderen van vluchtelingen"
Katholiek onderwijs klaagt aan dat vervoersmaatschappij niet meewerkt


Schoolgaande asielzoekers uit opvangcentra mogen niet in groep op de bus stappen. De Lijn geeft toe dat het aan centra vraagt om de scholieren over meerdere bussen te spreiden. "Onmogelijk, want er komt niet elk uur een bus langs", stelt Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

"De Lijn ziet het niet zitten dat elke ochtend en elke avond na schooltijd een groep jongeren uit een opvangcentrum dezelfde bus neemt." Katholiek Onderwijs Vlaanderen spreekt van een schrijnende situatie. Volgens topman Lieven Boeve gaat het niet om een geďsoleerd geval. Op meerdere plekken in Vlaanderen mogen kinderen uit opvangcentra niet in groep naar hun middelbare school vertrekken.

"Onze scholen krijgen geen medewerking van De Lijn", zegt Boeve, die benadrukt dat het om een noodkreet gaat, aan deze krant. "Of dat bewust beleid is, laat ik in het midden. Maar De Lijn, nota bene een openbare vervoersmaatschappij, moet hier tegen optreden. We kunnen dit niet toestaan."

Bij De Lijn valt te horen dat er inderdaad wordt gevraagd om niet in groep op de bus te stappen. Volgens woordvoerder Tom Van de Vreken is er geen sprake van een structureel probleem en is de capaciteit afgestemd op de normale vraag. "Als de vraag plots toeneemt, bijvoorbeeld door de komst van een opvangcentrum, dan proberen wij met de centra af te spreken dat zij niet met te grote groepen op de bus stappen."

Maar de onderwijskoepel geeft aan dat het onmogelijk is om een groep van dertig schoolgaande asielzoekers over meerdere bussen te spreiden. "Wij hebben meldingen gekregen van scholen aan de kust, uit Oost-Vlaanderen en Limburg", stelt Ann Devos, coördinator onthaalonderwijs. "Het gaat hier om kinderen die zijn ondergebracht in kazernes. Daar komt niet elk uur een bus langs. Drie scholen hebben geprobeerd om met De Lijn tot een vergelijk te komen, maar dat bleek onmogelijk. Zij wilden of konden geen extra inspanningen leveren."

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) meldt dat ze eventuele problemen wil aankaarten bij haar collega, Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA). Zijn kabinet wilde gisteren niet reageren.

Bron:
De morgen, 27-02-2016
http://www.demorgen.be/buitenland/-...ingen-bde0aec5/

Mening:
De vluchtingen zijn een probleem waar iedereen mee te maken krijgt. Iedereen moet dus eigenlijk zijn steentje bijdragen.
Openbaar vervoer is een belangrijk middel van verplaatsing voor iedereen. De meeste kinderen van vluchtelingen gaan met de bus naar school, net zoals ook onze kinderen naar school gaan. Maar als een bus vol zit, kunnen kinderen vaak niet naar school omdat er slechts om het uur of minder een bus passeert.
Dit is niet enkel het geval bij de vluchtelingen, ook voor onze kinderen zitten de bussen vaak vol. In België hebben alle kinderen recht op onderwijs. De Lijn ziet er dus mede op toe dat kinderen naar school kunnen gaan omdat dit hun belangrijkste vervoersmiddel is. Nemen we dit weg, dan krijgen deze kinderen niet de kans om dingen bij te leren en zich bijvoorbeeld te integreren in de maatschappij.
De Lijn zou dus in de mate dat het mogelijk is meer bussen kunnen inschakelen zodanig dat kinderen van vluchtelingen ook naar school kunnen gaan.

Laatst aangepast door Melissa V*n Tendeloo : 27th February 2016 om 15:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2016, 12:06
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Waarom weert de lijn kinderen?

Waarom weert de lijn kinderen?

Ik vind dat de Lijn recht heeft om mensen te weigeren wanneer de bussen vol zitten. Echter stel ik me hier de vraag of de groep vluchtelingen geweigerd wordt omdat de bus daadwerkelijk vol zit of wegens het feit dat het om een groep vluchtelingen gaat.
In beide gevallen ga ik akkoord met Melissa haar mening: de Lijn kan in de mate van het mogelijke een extra bus inlassen.
Tijdens het begin- en einduur van een schooldag worden voor vele middelbare scholen een extra bus ingelegd. Ik vind dat dit ook overwogen kan worden voor de school in dit artikel. Het is duidelijk dat de kinderen problemen ondervinden om op school te geraken. Dit vind ik een zeer goede reden om te bekijken of er een extra bus kan rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.