actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 10:53
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Nooit eerder was het zo warm op de Noordpool

Op de Noordpool is een nieuw warmterecord gevestigd. De landtemperatuur lag er van september 2014 tot september 2015 ongeveer 1,3 graden hoger dan gemiddeld. Sinds het begin van de metingen in 1900 was het nooit warmer op de Noordpool. De hoeveelheden zee-ijs en sneeuw nemen ook stelselmatig af.
"Het Noordpoolgebied warmt door de klimaatverandering meer dan dubbel zo snel op dan de rest van de wereld", zegt Rick Spinrad, wetenschapper bij de National Oceanic and Atmospheric Administration. Uit het jaarlijkse Arctic Report Card van het NOAA blijkt dat er in 2015 een nieuw warmterecord is gevestigd in het Noordpoolgebied. Dat omvat naast de Noordpool ook de meest noordelijke gebieden in Noord-Amerika en Eurazië. Tussen september 2014 en 2015 was het 1,3 graden warmer dan gemiddeld.

Minder zee-ijs

Ook de staat van het zeeijs, dat ontstaat wanneer de Noordelijke IJszee aanvriest, gaat erop achteruit. In februari is dat ijs steevast het dikst, maar zelfs op dat moment in 2015 was het ijs sinds 1979 nooit dunner.

De dunste ijslaag wordt jaarlijks opgemeten in september. Sinds 1979 lag er slechts drie keer minder ijs dan in 2015. Het terugtrekkende zeeijs vormt vooral een bedreiging voor dierensoorten zoals walrussen, die er hun soortgenoten ontmoeten, paren en het water kunnen verlaten. Walrussen zoeken een alternatief en gaan de laatste jaren steeds vaker aan land in Alaska.

Minder sneeuw

Ook met de hoeveelheid sneeuw in het noordpoolgebied is het niet goed gesteld. Sinds 1967 lag er zowel in Noord-Amerika als in Eurazië slechts in één jaar minder sneeuw dan in juni 2015.

Als de sneeuwlaag in de poolgebieden smelt, kan het zonlicht dieper doordringen in het vasteland, waardoor dat gebied op zijn beurt sneller opwarmt. De sneeuw in het noordpoolgebied smelt al decennialang aan ijltempo. Sinds 1979 neemt de hoeveelheid sneeuw op de Noordpool met 18 procent per decennium af.

Bron: Derdeactie.be (16 december 2015). Nooit eerder was het zo warm op de Noordpool. Gevonden op 16 december 2015 op het internet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2524816

Mening:
Wat ik vooral positief vind aan dit artikel is dat ze een vergelijking van de cijfers van dit jaar met de cijfers van vorig jaar maken maar dat ze ook verder in de tijd gaan terugkijken en zo vergelijken. Zo zie je namelijk de veranderingen op een korte tijdsperiode terugkomen maar ook de veranderingen die misschien niet meteen zichtbaar zijn.

Uiteraard is de opwarming van de aarde tragisch voor de dieren. We leven in een wereld waarin vrij regelmatig een diersoort uitsterft. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat er binnen een heel aantal jaar nog maar enkele soorten overblijven. Door nu onderzoeken te doen en hierop te handelen kunnen we er misschien wel voor zorgen dat enkele diersoorten toch overleven.

Een opwarming van 1,3 graden op 1 jaar tijd is toch enorm veel. Degene die nog niet in global warming geloofden, zullen misschien nu wel wakker geschud worden. Het proces van global warming kan niet zomaar opgelost worden. Het is een vicieuze cirkel dat niet meer zal stoppen. Naar mijn mening is het enige wat we nu nog kunnen doen, het inperken van oorzaken die de global warming kunnen verergeren.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 16th December 2015 om 11:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2015, 12:28
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Al de cijfergegevens in het artikel tonen aan de het niet goed gesteld is met onze aarde. Er wordt te weinig gedaan aan de opwarming van de aarde, het smelten van ijskappen en het uitsterven van diersoorten. Ik vind dat er dringend actie moet ondernomen worden. Misschien moet er in de media een nieuwe stunt komen waarin de opwarming van de aarde centraal staat?
Ik herinner me dat er enkele jaren geleden een liedje kwam genaamd 'Sing for the Climate', maar andere acties blijven uit de spotlight. Tijd voor actie!
Net zoals K*tleen schrijft, is het te laat om het probleem volledig uit de weg te gaan. Het enige wat we nog kunnen doen is de gevolgen er van inperken. Het wordt hoogtijd dat elk individu zijn verantwoordelijkheid opneemt. De typische uitvluchten als: "Welk verschil maakt het als ik iets alleen doe? Ze zullen wel een oplossing vinden.. ", zijn naar mijn mening overbodig geworden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.