actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2015, 13:52
Kaat.v*nruiten Kaat.v*nruiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Schilde
Posts: 21
Exclamation Wat een werkdag met je lichaam doet

Wat een werkdag met je lichaam doet

Door: Ellen Provoost
11/12/15 - 11u57 Bron: Goodhousekeeping.com

Tussen de tijd dat je binnenstrompelt en het moment dat je weer naar buiten huppelt, gebeurt er heel wat met je lichaam op kantoor. Van je ogen tot je hart, ontdek waarom het niet verwonderlijk is dat je soms geradbraakt in de zetel moet bekomen van een lange werkdag.

Ogen
Voor computergebruikers is het belangrijk om regelmatig met je ogen te knipperen, zodat ze niet uitdrogen. Probeer om elke 20 minuten gedurende 20 seconden op een ander punt, liefst in de verte, te focussen. Dat kan hoofdpijn en wazig zicht voorkomen. Het goede nieuws is dat, wanneer je beslist een ander type job uit te voeren, deze symptomen zullen verdwijnen.

Rug
Een slechte houding is dodelijk voor je rug. Als je vaak voorovergebogen zit, komt je ruggengraat onder druk te staan en kan je je longen ook niet optimaal gebruiken. En minder zuurstof staat gelijk aan minder concentratie.

Oren
Als je vaak storende geluiden van collega's probeert weg te filteren door via een koptelefoon naar je favoriete muziek te luisteren, dan kan je gehoor hieronder gaan lijden. Dat is zeker het geval wanneer je interne oordopjes draagt. Deze verhogen namelijk de geluidsdruk in je oren nog meer.


Gewicht
Je hebt tijdens de werkdag vast en zeker andere zorgen dan het controleren van je bloedsuikerspiegel. Niet alleen wat je als lunch eet, heeft een grote invloed op je alertheid en energieniveau, maar ook wat je onbewust tijdens de werkdag naar binnenspeelt. Denk bijvoorbeeld aan de snoeppot waar je zonder bij na te denken in grabbelt. Dat leidt niet alleen tot gewichtstoename, maar kan ook uitmonden in diabetes type 2 en tandbederf veroorzaken. En op het einde van de dag voel je je futloos door een suikerdip.

Hart
Tal van studies hebben al aangetoond dat lang neerzitten hartziekten in de hand werken. Daarnaast kan het ook de bloeddruk en de slechte cholesterol verhogen. Koffieverslaafden vragen ook veel van hun hart, een overdaad aan cafeďne kan hartkloppingen veroorzaken. En als je het kantoor verlaat, is de miserie nog niet gedaan. Lange pendeltrajecten sturen namelijk je bloeddruk en bloedsuikerspiegel de hoogte in.

Brein
Je beeldt het je niet in, je wordt echt dommer op kantoor. Typen is namelijk slechter voor je geheugenvorming dan schrijven. Overwerken werd dan weer in verband gebracht met mentale aftakeling en dementie.

Mentale gezondheid
Je probeert het waarschijnlijk te compenseren met een stevige sportsessie, een ontspannend bad of een avondje uit met vrienden, maar een zware dag op het werk kan ernstige gevolgen hebben. Zeker als het vaak voorvalt. Denk aan een verhoogd risico op depressie en angsten.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/36/Carrier...haam-doet.dhtml

Eigen mening:
De voorbije jaren op school had ik veel geluk. Ik kon naar school met de fiets. Ik moest enkel 2 minuten fietsen. Wanneer er sneeuw lag ging ik te voet. Nu dat ik naar Turnhout ga ben ik een uur onderweg met de bus. Zelf merk ik een heel verschil. Ik ben wel heel blij dat ik in Turnhout op de hogeschool veel sport. De uren dat ik per dag stilzit valt gelukkig goed mee. Wanneer ik thuis kom na een zware schooldag, heb ik soms ook geen fut meer om iets te doen. Gelukkig kijk ik nooit echt te lang naar een computerscherm en probeer ik aan op houding te letten. Ik vind het jammer dat je op je werk en op school onder druk staat door bepaalde zaken. Het is heel belangrijk om voldoende te sporten en te ontspannen om goed te kunnen blijven leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.