actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2015, 17:55
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Britse tampontaks doet vrouwen betalen voor slachtoffers van huiselijk geweld

De Britse minister van Financiën George Osbourne weigert om de veelbesproken tampontaks af te voeren. De opbrengst van de belasting op maandverband en tampons gaat rechtstreeks naar verenigingen die zich inzetten voor kwetsbare vrouwen, zo kondigde Osbourne aan. Maar de maatregel kan rekenen op heel wat protest.



Op maandverband en tampons wordt in Groot-Brittannië 5% btw geheven. Het was de Labourpartij die in 2000 de taks terugbracht van 17,5% naar 5%, het laagst mogelijke percentage. Labour wou de taks graag helemaal afschaffen, maar dat is volgens de Europese belastingregels niet mogelijk.

Vrouwenrechtenorganisaties in Groot-Brittannië roepen de regering al geruime tijd op om te ijveren voor een afschaffing van de taks, maar dat zal ook onder de huidige conservatieve regering niet voor vandaag zijn, zo liet financiënminister George Osbourne vandaag weten.

"We rekenen nu al het laagste tarief aan dat mogelijk is onder de Europese wetgeving en we zijn ertoe bereid te ijveren voor een wijziging van de Europese regels. Tot dat gebeurt, ga ik de 15 miljoen pond (21,4 miljoen euro) die de tampontaks jaarlijks opbrengt gebruiken voor de financiering van gezondheidszorg voor vrouwen en de steun van liefdadigheidsorganisaties."

Het gaat dan onder meer om organisaties die zich inzetten voor slachtoffers van huiselijk en seksueel geweld.


Golf van protest

De aankondiging van Osbourne schiet bij veel vrouwenrechtenorganisaties in het verkeerde keelgat, en veroorzaakt een storm van protest op sociale media. Heel wat mensen vinden dat Osbourne met de maatregel impliceert dat alleen vrouwen moeten betalen voor de hulp aan kwetsbare vrouwen, terwijl de aanpak van huiselijk geweld een zaak is van de hele gemeenschap. De aankondiging veroorzaakte ook commotie in het Britse Lagerhuis. Zo riep Labour-parlementslid Jess Phillips: "Jij betaalt niet George, ik betaal!".

Op Twitter regent het intussen reacties van mensen die het Britse parlement ervan beschuldigen dat ze het "de taak van de vrouwen" maken om belangrijke domeinen zoals gezondheidszorg voor vrouwen, de aanpak van huiselijk geweld en opvangcentra voor slachtoffers van verkrachting te financieren. Vrouwen worden op die manier gedwongen om andere vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld te helpen, klinkt het.

Eigen mening:
Ik begrijp niet goed waarom er protest is. De taks was eerst 17,5%, nu 5%. De mensen zouden blij moeten zijn dat deze verlaagd is. Die kleine 5% zullen ze zelf niet in hun portefeuille voelen. Ik vind het net goed van de regering dat ze het geld weg schenken aan een organisatie die slachtoffers van huiselijk geweld helpt. 21,4 miljoen euro is natuurlijk heel veel geld om aan één organisatie weg te geven, dus misschien kunnen ze een deel van het geld schenken aan een andere organisatie om meer mensen tevreden te stellen. Ze zouden misschien de taks van een typisch mannelijk product ook kunnen wegschenken en zo zou naar mijn mening iedereen tevreden moeten zijn. Naar mijn mening hoef je niet te klagen als geld dat je sowieso zal moeten afgeven, naar een goed doel gaat.

Bron:
britse-tampontaks-doet-vrouwen-betalen-voor-slachtoffers-van-huiselijk-geweld-bbe78239
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.