actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 06:12
Lindsay.C*eymans Lindsay.C*eymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 25
Vlaanderen investeert in groene speelplaatsen

Vlaanderen investeert in groene speelplaatsen

Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) maakt werk van meer groene speelplaatsen. Ze voorziet 100.000 euro om de komende maanden in 25 scholen bomen, planten en duurzame speeltuigen te plaatsen. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen vandaag.

Recent onderzoek van de KU Leuven en de vzw Kind & Samenleving wijst uit dat kinderen tot de helft minder buiten spelen dan in de jaren tachtig. Nochtans is ravotten in de natuur erg belangrijk voor hun fysieke en sociale ontwikkeling. Dat de Vlaamse speelplaatsen vaak saai, verhard en zelden open zijn voor gebruik door de buurt, helpt niet.

Daarom wil Schauvliege meer gras, struiken, houten schommels en boomhutten op de pleintjes. Ouderraden kunnen vanaf half december voorstellen indienen. De 25 leukste en natuurvriendelijkste projecten krijgen 4.000 euro voor de aanleg van hun groene speelplaats. Daarbovenop doneert KBC, als partner van het project, nog eens 1.000 euro voor professionele begeleiding bij onder meer de keuze van planten. "Wie zijn nieuwe plein ook openstelt buiten de schooluren en toegankelijk maakt voor personen met een handicap, heeft alvast een streepje voor", luidt het in de krant.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/v...atsen-b0730e33/

Eigen mening:
Ik ben een zeer grote voorstander van dit idee. Een aangename omgeving voor kinderen is zeer belangrijk. Een groene(re) speelplaats vind ik daarom zeer positief. Het lijkt me inderdaad dat de meeste kinderen buitenspelen moeten herontdekken. Waar kan dit ook beter dan op school. Door de sterke technologische vooruitgang zitten kinderen sneller achter de televisie, grijpen sneller naar een computerspel, grijpen naar een tablet.
Samen met vriendjes en vriendinnetjes buiten ravotten, lijkt ook mij bevorderend voor hun sociale ontwikkeling zoals in het artikel vermeld. Dat hier geld voor wordt vrijgemaakt, kan zeker aantrekkelijk zijn. Verder is de professionele hulp voor dit initiatief een extra pluspunt.
Naar mijn mening mogen er zeker en vast veel groene scholen komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2015, 20:10
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Groene speelplaatsen

Het idee om meer groene speelplaatsen te creëren, komt jongeren volgens mij alleen maar ten goede. Een beetje back to basics gaan, lijkt mij een schitterend idee. Ik denk niet dat dit het probleem gaat aanpakken dat jongeren voortaan meer tijd binnenshuis spenderen dan buitenshuis. Op de speelplaats mogen leerlingen in de meeste gevallen geen gsm benutten en hebben ze sowieso al sociaal contact met hun medeleerlingen aangezien er verder weinig te doen valt. Enkele struiken, bomen en planten hierbij plaatsen om het beeld van 'beton' naar 'natuurlijk' te doen veranderen, gaat verder weinig verschil maken denk ik.

Ikzelf heb thuis nog een broertje van 9 jaar zitten die soms liever uren aan het scherm van zijn iPad gekluisterd is, dan dat hij buiten met de kinderen uit de buurt zijn favoriete sport, namelijk voetbal, beoefent. Ik zeg niet dat we alle toestellen zoals tv, iPad, etc. moeten bannen uit het leven van jongeren, maar ze mogen wel inzien dat er heel wat andere manieren zijn om hun vrije tijd door te brengen. Fietstochtjes, skaten en vele andere activiteiten die zich buitenshuis afspelen, moeten nu vaak plaatsmaken voor videospelletjes, tv-series en sociale media.

Dat gezegd zijnde, kan ik er niet omheen dat het knap is dat er een budget wordt vrijgemaakt om meer groene speelplaatsen te realiseren. Het feit dat hiervoor een oproep gedaan wordt om zoveel mogelijk goede ideeën in te zamelen, is ook een goede zet. Op deze manier worden scholen aangemoedigd om na te denken hoe ze hun speelplaats aangenamer kunnen maken voor hun leerlingen. Wie weet winnen de scholen met die brainstorm zelfs het budget om hun ideeën effectief te verwezenlijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.