|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
We zijn minder verslaafd aan onze smartphone dan we denken
We zijn minder verslaafd aan onze smartphone dan we denken
Op een typische dag grijpen wij, Belgen, zo'n 50 minuten naar oze smartphone. Dat lijkt misschien veel, maar is van alle Europese landen het minste. Bent u verslaafd aan uw smartphone? Als u dit artikel leest op uw mobieltje, is de kans groot. Toch zijn Belgen minder verknocht aan hun smartphone dan andere Europeanen. Dat moet althans blijken uit de Techonomic Index, een consumentenstudie die Blue Rubicon onder 18.000 Europeanen uitvoerde in opdracht van Samsung. De Belgen spenderen van alle Europese landen het minste tijd op hun mobiel toestel: 50 minuten op een typische dag, oftewel een minuutje minder dan Finland. Buurlanden als Nederland (66), Duitsland (70) scoren merkelijk joger. Landen zoals Roemenië en Spanje staan bovenaan in de lijst met 109 en 104 minuten. Belgen blijken ook heel wat minder op sociale media zitten dan andere Europeanen. Zo'n 65 procent van de Belgen gebruikt sociale media. Enkel Duitsers en Finnen (respectievelijk 58 en 60 procent) gebruiken nog minder de sociale media dan de Belgen. Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws...mal-593187.html 11 augustus 2015 Commentaar: 50 minuten per dag op je smartphone werken is inderdaad niet zo lang, ik vind het bijna ongelooflijk dat Belgen gemiddeld slechts 50 minuten per dag aan hun smartphone besteden, volgens dit onderzoek. Tijdens het schooljaar heb ik mijn gsm steeds bij de hand om iets op te zoeken in de les, afspraken te maken voor taken of presentaties... en ik heb dan sociale media afschuimen als ontspanning nog niet vernoemd. Ik wil graag een kanttekening maken bij 'de Belgen', ik vraag me namelijk af welke (leeftijds)groep onderzocht is. Ik ken veel mensen die geen smartphone hebben, werden zij ook in de te onderzoeken groep opgenomen of werd er enkel naar de gewoonten van mensen met een smartphone gekeken? Ik vind het gemakkelijk om een smartphone te hebben: ik kan er mails op lezen, de lessenrooster er op nakijken, snel iets opzoeken in de les enzovoort. Ik kan, denk ik, van mezelf zeggen dat ik er niet aan verslaafd ben. Op vakantie verbind ik me bewust niet met het internet, ik heb er op dat moment geen behoefte aan. Tijdens het academiejaar werk ik zeer veel op de computer en ligt mijn gsm altijd in de buurt, je moet bijna altijd bereikbaar zijn voor dat ene groepswerk of voor die andere presentatie. Geen smartphone in de buurt, en dus ook geen sociale media, is voor mij een rustmoment. |