actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2015, 10:53
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
CD&V fluit Weyts terug over ritueel slachten

CD&V fluit Weyts terug over ritueel slachten

Een algemeen verbod op ritueel slachten, zoals minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) wil, is niet voor deze legis*latuur. Binnen de Vlaamse meerderheid stuit hij op een njet, schrijven de kranten van het Mediahuis. "Wij vinden het belangrijk dat de godsdiensten hun rituelen kunnen behouden", zegt CD&V-parlementslid Sonja Claes in de krant. Tegelijk blijkt Europa zich soepel te tonen over tijdelijke slachtvloeren.

Na de juridische stappen van de moslimgemeenschap tegen het verbod op onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren, koos Ben Weyts (N-VA) voor de vlucht vooruit. De minister van Dierenwelzijn pleit ervoor het verbod op termijn uit te breiden naar de erkende slachtvloeren.

Maar dat zal in elk geval niet meer deze legislatuur zijn, zegt CD&V-parlementslid Sonja Claes. "Weyts wil veel verder gaan dan de *Europese richtlijn, die stelt dat er nog wel ritueel geslacht mag worden, maar dan enkel in *erkende slachthuizen." Voor CD&V is dat de lijn die de partij zal aanhouden. "Zo geef je aan moslims, maar ook aan joden, de mogelijkheid om de riten uit hun godsdienst te behouden", zegt Claes.

Intussen blijkt uit een nagelnieuw verslag van de Europese Commissie dat de toezichter geen fundamentele problemen ziet in het inrichten van tijdelijke slachtvloeren, schrijft de krant. "Ook al zijn ze niet in de regel met de Europese verordening, er wordt veel moeite gedaan om de voorschriften te respecteren", luidt het. De Commissie beveelt niét aan om de tijdelijke vloeren te verbieden, ze laat ze oogluikend toe.

Bron: De Morgen (11/08/2015)
http://www.demorgen.be/binnenland/c...chten-a2418464/

Mijn mening: Ik vind dat alle culturen recht hebben op het uitvoeren van hun rituelen, al vind ik wel dat er rekening gehouden moet worden met regels voor de volksgezondheid. Zo vind ik hier dat er tijdens het slachten wel rekening gehouden moet worden met de hygiëne. Dat alle dieren op correctie wijze geslacht worden, zodat niemand ziek kan worden omdat er tijdens de slachten fouten gemaakt zijn geworden, dat het niet hygiënisch genoeg gebeurd is. Zolang hier rekening mee gehouden wordt en dit enkel gebeurt tijdens de rituelen (en op andere moment in slachthuizen) vind ik dat hier geen problemen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.