actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 9th August 2015, 16:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Minder dieren naar het asiel

Almaar minder dieren naar het asiel

De Vlaamse asielen moeten almaar minder dieren opvangen. Vorig jaar zijn er 31.439 dieren binnengebracht. Dat is veertien procent minder dan in 2013, toen er nog meer dan 36.000 naar het asiel zijn gebracht. De daling is het meest opvallend bij katten. Zo hebben de asielen vorig jaar bijna de helft minder katten een spuitje moeten geven.
Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) is enthousiast over de dalende trend van het aantal geboren katten en het feit dat er steeds minder katten worden geëuthanaseerd. "Dat is het resultaat van een kordaat dierenwelzijnsbeleid," zegt Weyts in het VTM NIEUWS. "De sensibilisering is duidelijk, er zijn dubbel zoveel pv's voor dierenmishandeling."

"Sinds vorig jaar is ook het kattenplan in werking", aldus Weyts. "Dat wil zeggen dat als je een kat wil verkopen of weggeven je ze moet laten steriliseren en chippen. Op die manier krijgen we het aantal zwerfkatten en euthanasieën naar beneden."

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/a...asiel-a2416788/
Datum: 09/08/2015 om 13u32

Mening

Als groot dierenliefhebber doet het mij goed om dergelijk artikel te lezen. Ik vind het ook zeker de moeite om te posten. Er wordt elk jaar euthanasie gegeven aan dieren die geen nieuw baasje vinden of ziek worden in een asiel. De grootste oorzaak hiervan is dat mensen zonder nadenken een huisdier in huis halen en het achteraf in een asiel plaatsen omdat het dier achteraf gezien toch niet bij hen past. Het is van het allergrootste belang dat mensen WEL nadenken over de aandacht, tijd, uitrusting en het geld je in een huisdier moet steken. Met het ene huisdier heb je meer werk dan met het andere en niet elk huisdier past bij iedereen. Het is belangrijk om erover te praten en goed na te denken vooraleer je beslist om een dier in huis te halen. Hier rond zijn al veel campagnes gepasseerd en ik ben blij dat het zijn vruchten afgeworpen heeft.
Zoals in het artikel beschreven staat, is het kattenplan hiervoor ook van belang geweest. Het is nu verplicht om katten te steriliseren vooraleer ze verkocht of weggegeven worden. Daardoor komen er minder wilde katten en zullen er ook minder katten en kittens toekomen bij de asielen. Er zijn ook meer mensen die ervoor kiezen om een dier uit een asiel te adopteren in plaats van naar de dierenwinkel te stappen en dat vind ik ook een goede zaak. Als ik een nieuwe huisgenoot zou kopen, zal ik zeker een dierenasiel bezoeken om daar eerst te gaan kijken of er dier in aanmerking komt en bij mij past.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:02.