|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
De toekomst van windenergie: molens zonder wieken
De toekomst van windenergie: molens zonder wieken
Leve windenergie, horen we u juichen, tot u de slagschaduw van de enorme molenwieken van de windturbines over uw achtertuin ziet schuiven. Een Spaanse start-up, waarover Wired en The Verge berichten, heeft de oplossing: met de wind meewiebelende turbines zonder wieken. De ene spreekt van enorme wiebelende designasperges, de andere ziet er reusachtige vibrators in. Wat er ook van zij, Vortex Bladeless heeft een erg originele manier gevonden om windenergie te oogsten. In plaats van ronddraaiende wieken gebruiken hun turbines de wervelingen (vortices) die gecreëerd worden door de wind die langs de structuur blaast. Daardoor trillen de enorme zuilen mee in de wind, aan een tempo en ritme dat geoptimaliseerd is voor de windsnelheid van dat moment. Een alternator onderaan zet de beweging om in stroom. De stille, wiekenloze turbines zijn niet alleen een overwinning op de hedendaagse klachten over de ergerlijke slagschaduw en het aanhoudende gezoem van de wieken van bestaande windmolens. Vortex Bladeless claimt namelijk ook dat zijn turbines goedkopere windenergie zullen aanleveren, omdat ze 40 procent minder kosten dan windmolens. Dat is vooral te danken aan minder onderhoudskosten, omdat de Vortex-turbines geen bewegende onderdelen hebben. Het eenvoudigere ontwerp trekt bovendien ook de fabricagekosten naar beneden. Wel een belangrijk nadeel: een paal zonder wieken kan 30 procent minder elektriciteit opwekken. Daartegenover staat dan weer dat er makkelijk meer Vortex-zuilen op eenzelfde gebied passen, zonder rendementsverlies. Bron: De Morgen, 18 mei 2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/d...ieken-a2326897/ Mening: De huidige windmolens maken veel lawaai en zorgen voor behoorlijk wat schaduw. Door de nieuwe molens zullen heel wat tegenstanders wegvallen. Dat ze veertig procent minder kosten is een enorm voordeel. Dat ze minder elektriciteit opwekken is een nadeel, maar dat kan opgevangen worden door meer molens te plaatsen. Als ze minder kosten vormt dat geen probleem, bovendien kunnen er meer windmolens op eenzelfde gebied geplaatst worden wat het nog interessanter maakt. Ik spreek vol lof over de nieuwe molens, hopelijk bewijzen ze nu ook hun effectiviteit. |
|
|||
|
|||
Windmolens bijbouwen
Ik zie net als Elke in dat deze vibrerende windmolens een hele hoop voordelen met zich meedragen. Ik denk echter dat hun efficiëntie eerst bewezen moet worden vooraleer we een heleboel Vortex Bladeless'en gaan bouwen. En dan bedoel ik bouwen op nieuwe gebieden alvorens bestaande windmolens af te breken. Als we al bestaande windmolens gaan afbreken om deze nieuwe in de plaats te zetten zie ik het nut er niet van in. Eenmaal je alle windmolens vervangen hebt, kan je dit opnieuw gaan doen omdat er een nieuw en beter model is uitgevonden. Dit alles gaat geen extra energie opleveren. Ik kan dit vergelijken met de smartphones die steeds sneller en 'beter' uitkomen.
Ik denk dat deze Vortex Bladeless ook zijn nadelen heeft. Zoals het artikel al vermeld produceert deze al minder energie. Hier bovenop denk ik ook dat deze nieuwe windmolens niet in de zee (hier vind je een zeer groot aantal windmolens terug) geplaatst kunnen worden omdat de hele toren meebeweegt. Het water zou deze beweging tegengaan waardoor het volgens mij nog minder energie gaat leveren. Het feit dat de windenergie goedkoper zou worden, vind ik zeer positief. Meer mensen zullen hierdoor overschakelen naar groene energie, niet echt om de morele redenen maar omwille van de economie, wat toch een duwtje in de rug is voor onze planeet. |