actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 06:51
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
CD&V wil hogere belastingen voor wie meer huizen verhuurt

CD&V wil een extra belasting voor wie verschillende huizen verhuurt aan particulieren. Hoe meer huizen iemand verhuurt, hoe hoger de extra belasting zou zijn.

‘Het is niet meer dan rechtvaardig dat ook de grootverhuurders hun steentje bijdragen in het kader van een taxshift’, zegt Koen Van den Heuvel, CD&V-fractieleider in het Vlaams Parlement, in De Standaard. Hij verbindt wel drie duidelijke voorwaarden aan het extra belasten van de grootverhuurders.

‘De gezinswoning moet belastingvrij blijven. En dan heb ik het over de gezinswoning in de ruime betekenis van het woord. Een bejaard paar, dat zijn huis verhuurt om de rekening van het rusthuis te betalen, moet daar ook zeker niet extra op belast worden.’

Hij pleit ook voor een progressief systeem. ‘Het is logisch dat de extra belasting voor iemand die één woning verhuurt, minder hoog is dan voor wie twee, drie of meer woningen verhuurt.’

Ten slotte moet er volgens Van den Heuvel over gewaakt worden dat de huurprijzen betaalbaar blijven. Het wordt dus een delicate evenwichtsoefening om te vermijden dat een eventuele belastingverhoging voor de verhuurders doorsijpelt in de huurprijzen.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150518_01685881 (geraadpleegd op 18/05/2015)
Mening: Ik kan helemaal volgen met het standpunt dat CD&V in dit artikel aanhangt. Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat mensen die meer woningen verhuren meer belastingen moeten betalen. Uiteraard proberen mensen zo veel mogelijk onder de belastingen uit te muizen, want wie wil er nu belastingen betalen? De meeste mensen verhuren ook meerdere huizen om een spaarcentje opzij te kunnen zetten, maar dit wordt in evenwicht gebracht (belastingverhoging naargelang de huurprijzen). Ik vind het wel knap dat een gezinswoning belastingvrij blijft. Alleen die 'ruime betekenis van het woord' is naar mijn mening gevaarlijk om te zeggen, want waar trekken ze de lijn? Ik hoop inderdaad dat bejaarden die hun huis verhuren geen extra kosten meer krijgen, maar hoe zit het met alleenstaande ouders die een ander huis verhuren om meer centen te sparen voor de kinderen? Oke, de belasting wordt afgewogen tegenover de huurprijs, maar ik vraag me af waar de lijn van de gezinswoningen wordt getrokken in de praktijk? Maar al bij al is het een logische redenering die de CD&V maakt, met steeds oog op ALLE mensen uit de samenleving (gezinnen, ouderen,...)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.