actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2015, 23:55
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Priester vrijgesproken voor seksueel misbruik

Priester vrijgesproken voor seksueel misbruik minderjarigen in internaat

De correctionele rechtbank van Brussel heeft maandag een priester vrijgesproken die ervan verdacht werd tussen 2010 en 2011 in een Brussels internaat minderjarigen seksueel te hebben misbruikt. De rechter besloot om de verdachte het voordeel van de twijfel te geven en stelde dat de bewijzen in het dossier onvoldoende waren.

De priester heeft de hem ten laste gelegde feiten altijd ontkend. Hij verklaarde onder andere dat indien hij effectief kinderen had betast tijdens zijn nachtdienst in het internaat, dat onbewust, tijdens zijn slaap, moet zijn geweest. Hij verwees naar de aandoening sexsomnia waarbij een persoon gedurende zijn slaap seksuele handelingen stelt zonder zich daar nadien iets van te herinneren.

De rechter baseerde zich voor zijn vrijspraak echter enkel op het gebrek aan voldoende bewijzen voor het seksueel misbruik.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662873

Eigen mening:
Eerst en vooral wil ik zeggen dat als deze man echt onschuldig is, hij zijn vrijheid verdient. Naar mijn mening vind ik het een zwakke verdedigen om als excuus ‘sexsomnia’ in te roepen. Deze aandoening komt voor maar bij 1% van de hele wereldbevolking. Nou ja, daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Daarnaast wil ik het meer hebben over het misbruik binnen de Kerk in het algemeen. Ik betreur het ten zeerste dat zulke gevallen voorkomen en dat er kinderen zijn die op zo’n jonge leeftijd hun onschuldigheid hebben moeten verliezen. Vroeger was het geloof in de Kerk en in de priester nog veel sterker dan nu. Gezinnen stonden dichter bij hun parochie en waren betrokken binnen die parochie. Deze individuen hebben dus hun positie sterk misbruik en bepaalde kinderen een niet te vergeten trauma bezorgd. Toch vind ik dat er te veel ingezoomd wordt op de Kerk! De individuen die deze handelingen hebben verricht zijn overduidelijk in de fout gegaan en hebben hun machtspositie misbruikt, dat kan ik niet genoeg herhalen. Maar daarom hoeven we nog niet met onze vermanende wijsvinger naar het instituut Kerk te wijzen. Ik betreur het ten zeerste dat de er zoveel mensen hun geloof in het geloof kwijt geraakt zijn door enkele individuen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.