actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 10:50
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Topman katholiek onderwijs eist meer geld

Topman katholiek onderwijs eist meer geld


Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, wil meer geld van Vlaanderen om scholen te bouwen in gemeenten waar onvoldoende plaats is voor alle leerlingen. Dat bericht Het Nieuwsblad. Boeve klaagt ook de ongelijke verdeling van de subsidies aan. Het gemeenschapsonderwijs krijgt de bouwkosten helemaal terugbetaald. Katholieke scholen moeten 30 procent zelf betalen.

Om het capaciteitsprobleem in de basisscholen op te lossen, kunnen die via een versnelde procedure subsidies aanvragen bij de Vlaamse overheid. Maar uit gegevens van het kabinet van onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) blijkt dat tussen 2010 en 2014 slechts 37 procent van die middelen gaat naar het vrij basisonderwijs, dat nochtans een marktaandeel heeft van 62 procent.

30 procent eigen middelen

De katholieke scholen moeten zelf 30 procent van de bouwkosten ophoesten. Ook de gemeentescholen moeten 30 procent bijpassen, maar zij kunnen terugvallen op de steun van het lokale bestuur. En het gemeenschapsonderwijs krijgt de volle 100 procent subsidies. Voor scholen is het niet eenvoudig om die eigen middelen snel te vinden, zegt topman van het katholiek onderwijs Lieven Boeve.

"30 procent eigen middelen voorzien, dat vergt een planning op lange termijn. Dat vergt ook dat men die middelen samenbrengt. En voor capaciteit, een dossier waar men precies kort op de bal moet kunnen spelen, vragen wij om van die 30 procent te kunnen afwijken. Zeer concreet vragen wij om ons aandeel vrijer te mogen inzetten, geval per geval kunnen bepalen hoeveel procent aan eigen middelen we daarvoor precies inzetten."

Boeve stelt het aandeel dat de schoolbesturen zelf moeten betalen in de bouwkosten ter discussie. "We willen vertrekken vanuit dezelfde uitgangssituatie als de andere onderwijsverstrekkers, zodat elk kind een plaats heeft in een school van zijn of haar keuze."

Bron: De Redactie, 30 april 2014, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2322521

Eigen mening: Ik heb altijd geweten dat er een verschil in subsidies was tussen gemeenschapsscholen en katholieke scholen. Dat het verschil echter zo groot is, wist ik niet. Het katholieke onderwijs moet 30% zelf betalen van de bouwkosten, terwijl het gemeenschapsonderwijs alles krijgt terugbetaald. Bij het lezen van dit artikel dacht ik terug aan mijn oude middelbare school. Zelf ging ik naar een school uit het katholieke onderwijs. Om lokalen op de eerste verdieping te bereiken, moesten we over een balkon lopen. Dit balkon was (toen ik op deze school zat) al jaren aan vervanging toe. De school had hier subsidies voor nodig, maar kreeg deze bij de eerste aanvraag niet. De tweede aanvraag duurde enkele jaren en pas dit jaar is men kunnen beginnen met het vervangen van het balkon.
Leerlingen hebben de vrijheid om te kiezen naar welke school ze gaan. Willen ze een school uit het katholieke onderwijs of een school uit het gemeenschapsonderwijs? Wat ze ook beslissen, alle scholen zijn goed. Hiervoor mag er dan ook geen onderscheid zijn tussen deze school, op geen enkel vlak. Dus ook niet op vlak van subsidies die de overheid geeft. Ik ben het een met Boeve. Alle scholen zouden vanuit dezelfde situatie moeten vertrekken. Zo is er geen onderscheid tussen de scholen en kunnen de kinderen vrij kiezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.