actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2015, 13:26
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Wat te doen met linksrijders?

Onnodig links rijden op de autosnelweg is gevaarlijk en asociaal. Dat zeggen automobilistenverenigingen, die dan ook vinden dat de overtreding strenger moet worden bestraft.

Dagelijks worden zeven bestuurders veroordeeld tot het betalen van een boete van 55 euro omdat ze links blijven rijden op de autosnelweg. Automobilistenvereniging Touring vindt dat onvoldoende. ‘Dergelijk rijgedrag is een van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers.’

Volgens de Wegcode is links blijven rijden immers verboden:
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven. De bestuurder die aanwijzingen van verkeersborden heeft opgevolgd, moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Want doet men dat niet, dan zullen sommige weggebruikers rechts inhalen, wat volgens de Wegcode eveneens verboden is, en bovendien veel harder beboet wordt dan linksrijden: minstens 220 euro.

Dan maar bumperkleven, waar je slechts een boete van maximum 55 euro voor riskeert. Maar dat zou dan weer ergernis bij de links rijdende bestuurder kunnen veroorzaken, die mogelijk alleen maar ter goeder trouw de Wegcode probeert te volgen:

Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen. De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen.

Een mogelijke oplossing voor heel wat ergernis zou een toepassing van het Amerikaanse systeem kunnen zijn, waar rechts inhalen gewoon toegestaan is. Critici vinden dat evenwel gevaarlijk en opteren voor een hardere bestraffing van linksrijden. ‘We hebben wel wat anders te doen’, klinkt het standpunt van de politie.

Bron : De Standaard

Op de autosnelweg zie je regelmatig auto's die links blijven rijden. Toch, heb ik nog nooit geweten dat dit bestraft wordt. Op de meeste autosnelwegen in België mag je max. 120 km/u rijden. Vele bestuurders die blijvend links rijden, gaan veel sneller dan 120 km/u. Anderzijds vormen bestuurders een groot obstakel wanneer ze trager rijden dan de max. snelheid. Bumperkleven is in mijn ogen geen oplossing, maar enkel gevaarlijk. Links inhalen moet mogelijk zijn, wanneer men rechts trager rijdt dan de max. snelheid. Ik vind het geen optie om het Amerikaanse systeem toe te passen. Rechts inhalen wordt terecht zwaar bestraft in ons land. Structuur in het verkeer is zeer belangrijk, er gebeuren zo al genoeg ongelukken.
Ik geef de politie gelijk wanneer ze zeggen dat ze zich hier niet mee bezig willen houden.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 24th February 2015 om 13:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2015, 16:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Wat te doen met linksrijders?

Als ik kijk naar de reactie van G*tte kan ik mij daar wel in vinden. Je ziet het veel te vaak, mensen die links blijven rijden. Wanneer krijgen deze mensen boetes voor te snel rijden? Als iedereen die te snel rijdt op de snelweg een boete moet betalen zou de overheid ondertussen al schatrijk moeten zijn. Ik betwijfel ten zeerste dat iedereen een snelheidsboete uitgeschreven krijgt. Het is enorm gevaarlijk om zo snel te rijden en links te blijven plakken. Ik vind het daarom een goed idee om dit zwaarder te beboeten. Het verkeer is gevaarlijk en iedereen moet zich aan de wegcode houden. Je bent er niets mee dat je 150 km/uur rijdt en uiteindelijk belandt in de vangrails, meestal samen met een andere bestuurder die zich wel aan de wegcode hield. Zo'n mensen zijn een gevaar op de weg, zowel voor zichzelf als voor andere weggebruikers.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th March 2015, 12:41
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Aanpassing reglement? Aanpassing mentaliteit!

Ik vind dat we op gebied van mobiliteit ver achterlopen op andere Europese landen. Ik ben wel van oordeel dat linksrijden moet kunnen wanneer je sneller dan 120 kmph aan het rijden bent. In principe stoor je dan niemand, want wie trager dan 120 rijdt, hoort eigenlijk niet op het linkse baanvak.
Maar het zijn niet de verkeersregels die men moet aanpassen, wel de mentaliteit van bepaalde chauffeurs. Er zijn er altijd die denken dat wanneer ze links 90 rijden, de rest maar moet wachten tot zij voorbijgestoken zijn. Dit stoort menig mensen en zorgt voor agressie, spanning in het verkeer. Iets wat er dus uit moet!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.