actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th January 2015, 14:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Hoeveel stress krijgen we nu echt van sociale media

Hoeveel stress krijgen we nu echt van sociale media?

Het frequent gebruik van sociale media en digitale technologieën leidt niet tot meer stress. Bij vrouwen zou het zelfs tot minder stress leiden. Toch maakt het hen ook bewuster van de negatieve gebeurtenissen in het leven van anderen, wat effect kan hebben op het eigen stressniveau. Dat blijkt uit onderzoek aan het Pew Research Center in Washington.
De onderzoekers ondervroegen zo’n 1.800 volwassenen aan de hand van de ‘Perceived Stress Scale’ (PSS), een middel om te meten hoe en wanneer mensen stress ervaren in hun dagelijkse leven. Nadat ze deze PSS hadden ingevuld, werd er ook gepolst naar welke digitale technologieën en sociale media de participanten gebruikten en hoe vaak ze dat deden.
De hypothese onderuit gehaald
‘In het verleden is altijd beweerd dat sociale media en technologieën zorgen voor meer stress en angst, maar nooit eerder werd er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan’, zegt Keith Hampton, een onderzoeker aan Rutgers University die meehielp aan de studie. Het resultaat van de studie was verrassend: er bleek geen verband te zijn tussen het (frequent) gebruik van digitale technologieën en stress.
Mannen die gebruik maakten van sociale media, gsm en internet bleken niet meer stress te hebben dan mannen die deze technologieën niet gebruikten. Vrouwen die digitaal actief waren, vertoonden zelfs een stressvermindering: wie frequent sociale media gebruikte, mailde en sms’te, had 21% minder stress dan vrouwen die niet digitaal actief waren.
Nuancering is noodzakelijk
Het resultaat van de studie is dus geen bevestiging van de bewering dat we minder stress zouden hebben als we minder actief zouden zijn op sociale media. Toch moet het resultaat genuanceerd worden, want hoewel frequent gebruik van sociale media bij vrouwen kan leiden tot minder stress, zorgt het er ook voor dat men zich bewuster is van de negatieve en stressvolle dingen die gebeuren in het leven van vrienden en familie. ‘De stress in het leven van anderen kan overslaan op je eigen stressniveau en via sociale media ben je sneller op de hoogte van deze gebeurtenissen’, zegt Hampton.
Toch is het resultaat van de studie een belangrijk nieuw gegeven volgens Lee Rainie van Pew Research Center. ‘Sociale media zijn een belangrijke manier van communiceren geworden, mensen voelen zich omringd door een sociaal netwerk en zijn meer geëngageerd, wat hen positieve gevoelens oplevert’, besluit hij.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150116_01477875
Datum: 17/01/2015 om 08u05


Mening

Volgens dit artikel zou het gebruik van sociale media geen negatieve invloeden hebben op de hoeveelheid stress die we ervaren. Persoonlijk heb ik daar mijn bedenkingen bij. Ik vertrouw er wel degelijk op dat het onderzoek voldoende wetenschappelijk onderbouwd werd, maar ik ken enkele mensen die wel meer stress hebben door sociale media. Stel je voor dat je een foto tegenkomt van jouw vriendje/vriendinnetje die met iemand anders net iets te intiem aan het knuffelen is. Stel je voor dat je op iemand zijn/haar account ziet dat iemand anders over jou aan het roddelen is. Stel je voor dat iemand een beledigende commentaar schrijft op één van jouw foto’s. Allemaal mogelijke situaties waarbij je stress kan ontwikkelen. Mensen die af en toe sociale media gebruiken en niet alles van iedereen bijhouden zullen er volgens mij inderdaad weinig door beïnvloed worden, maar mensen die elke dag urenlang te vinden zijn op sociale media en er actief mee bezig zijn hebben volgens mij wel een verhoogde kans om stress te ontwikkelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.