actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 20:40
Stef.V*nherck Stef.V*nherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Dessel
Posts: 20
"1 dag niet"-actie wil inbrekers buitenhouden

Vandaag vindt in ons land de eerste nationale actiedag tegen woninginbraken plaats, een initiatief van de politie en de provincies. "1 dag niet" wil burgers op een al dan niet ludieke manier informeren over hoe ze ongewenst bezoek kunnen voorkomen. En dat is nodig, want vorig jaar waren er 75.123 woninginbraken in ons land, meer dan 200 per dag.

Om burgers op hun verantwoordelijkheid te wijzen, sloegen buurtinformatienetwerken, politie- en preventiediensten, buurtverenigingen, beveiligingsondernemingen, organisaties en individuele burgers de handen in elkaar en kwamen op de proppen met meer dan 400 initiatieven. Op de website 1 dag niet staan ze opgelijst per provincie.

De preventieacties zijn heel divers en gaan van huis-aan-huisbezoeken tot affiche- en flyeracties en extra anti-inbraakpatrouilles. Maar er zijn ook burendrinks en Facebookgroepen opgericht om elkaar beter te leren kennen.

Het initiatief kwam overgewaaid uit Nederland. Daar werd de anti-inbraakcampagne vorig jaar voor het eerst gehouden in de vorm van een burgerinitiatief. De dag kende heel wat succes. Het aantal inbraken daalde blijvend.

Tips om inbrekers buiten te houden
Maak je huis goed zichtbaar door goede binnen- en buitenverlichting en een laag gesnoeide haag.
Vergeet de zij- en achterkant niet, de favoriete entree van inbrekers
Help de inbreker niet: berg ladder en tuingereedschap goed op
Leg waardevolle voorwerpen uit het zicht: berg ze op, registreer ze en neem foto's
Geef je huis bij afwezigheid een bewoonde indruk: vermijd overvolle brievenbus, briefjes op de deur en maak altijd goede afspraken met de buren
Sluit altijd alle ramen en deuren, zelfs al ben je maar voor enkele minuten weg. Dat geldt ook voor de garage, het tuinhuis en het kelderraam.
Stop geen sleutels onder de deurmat of in de bloembak.

Mening: Ik vind dit een goed initiatief, men moet de mensen zo veel mogelijk informeren over woninginbraken en hoe men die het beste kan vermijden. Er worden veel concrete, nuttige tips gegeven om een inbraak te voorkomen.

Bron: De redactie, 11/12/2014, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2177191
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 23:07
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Toen ik over dit initiatief hoorde, was ik meteen enthousiast. Ik heb zelf ook kennissen die te maken hebben gehad met een inbraak en zo'n ravage is altijd verschrikkelijk. Niet alleen de materiële schade is vaak groot, ook de psychische schade is niet te onderschatten! Slachtoffers kunnen hier nog jarenlang onder lijden. Zeker als een inbraak gepaard gaat met agressie. Het doet ook goed om te zien dat initiatieven als deze mensen verenigen wat alleen maar de socialiteit ten goede komt.

Ik hoop dat dit mensen sensibiliseert om hun huis beter af te schermen voor inbrekers, zodat het aantal inbreken in België op termijn kan dalen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2014, 08:53
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik moet eigenlijk een beetje lachen met dit initiatief. Ik vind het zeer goed dat de politie de mensen duidelijk wilt maken hoe ze inbrekers kunnen buiten houden. Het is namelijk zo dat er enorm gemakkelijk kan ingebroken worden. Het zijn maar kleine dingen die je moet veranderen om je huis veiliger te maken tegen inbraken. Daarom vind ik het goed dat de politie hier vandaag enkel tips over geeft. Daarnaast vind ik het echt een vrij stom initiatief. Als ik een inbreker was, dan zou ik net vandaag inbreken, gewoon om aan te tonen dat een inbraakvrije dag niet lukt. Er zijn ongeveer 200 inbraken per dag en ik vind dat enorm veel. Ik hoop echter dat deze dag wel gelukt is, maar ik vrees er wat voor. Toch zou ik wel iedereen willen aanraden om de tips voor een veiliger huis eens te lezen zodat inbrekers al minder snel binnen kunnen in je huis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.