actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 07:57
Renée.V*rreydt Renée.V*rreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zandhoven
Posts: 40
'Brussel en Antwerpen willen vervuilende auto's uit centrum bannen'

Brussel al vanaf volgend jaar, en Antwerpen vanaf 2016, willen een zone van "zeer lage uitstoot" in hun stadskern organiseren. Hoe dat zal gebeuren, moet nog uitgewerkt worden.

Dat meldt de krant De Tijd die ook verwijst naar buitenlandse initiatieven. Zo wil Parijs tegen 2020 alle dieselmotoren uit de stad bannen. Zo snel zal dat in Brussel niet gebeuren, zo zegt een woordvoerder van Céline Fremault (cdH), de Brusselse minister van Leefmilieu. Daarvoor zijn er te veel dieselauto's in België.

Maar op korte termijn, in 2015, komt er in Brussel dus wel een lage-emissiezone. Hoe dat precies zal gaan, wordt op korte termijn bekeken.

Antwerpen geeft zichzelf een jaar meer de tijd, al komen er in 2015 al sensibiliseringsborden. In 2016 zouden oude diesel- en benzineauto's uit de stad geweerd worden. Overtreders zouden worden beboet.

Tegelijk werkt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) aan een nieuw wettelijk kader.

Voorlopig zijn Antwerpen en Brussel volgens De Tijd de enige Belgische steden met dergelijke plannen.

bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/b...mal-516997.html
datum: 9 december 2014

eigen mening: Ik denk dat er zeker moet gewerkt worden aan de vervuiling die onze auto's met zich meebrengt. Wat ik mij wel afvraag is hoe ze een onderscheid zullen maken tussen auto's die 'te vervuilend' zijn en de auto's die dat niet zijn. Dit lijkt me heel moeilijk. en de mensen die in Antwerpen of Brussel wonen met zo een auto? en is het per definitie dan alle oude auto's? Ik denk dat dit nog een moeilijke zaak gaat zijn om uit te komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2014, 19:24
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Ik vind het moeilijk om mensen met een oude wagen met de vinger te wijzen of zelfs in de toekomst te bannen. Niet iedereen heeft het budget om een nieuwe wagen aan te schaffen. Ik weet trouwens niet of het zo veel ecologisch is om allemaal een recente wagen aan te schaffen, deze wagen moeten gebouwd worden wat heel veel grondstoffen en energie vraagt. En het oude voertuig moet ook nog eens gerecycleerd worden. Ik zou eerder mensen bewust maken van hun gebruik en mensen stimuleren om het openbaar vervoer te nemen of om hun wagen buiten de stad te parkeren en zich zo verder te verplaatsen in de stad. En meer rechtvaardig alternatief zoals Renée aangaf kan het bannen van alle auto's in de stad zijn, uitgezonderd natuurlijk de mensen die in de stad zelf wonen. Hiervoor kan een vignet ontwikkeld worden.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”

― Winston S. Churchill
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2014, 20:01
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik vind dit ook een zeer extreme maatregel. Ik kom uit een gezin met één, al zeer oude diesel-auto. Wij hebben ten zeerste een auto nodig maar hebben niet het geld om een andere aan te schaffen. Het zal voor ons dus zeer moeilijk zijn om een alternatief te vinden.

Het stoort me ook wel dat alleen de diesel-auto's worden bekritiseerd. Ik was me er niet van bewust dat niet-diesel-auto's blijkbaar absoluut niet vervuilend zijn? Eerlijk, als ze deze maatregel willen doorvoeren moeten ze ineens al de auto's bannen want er is geen enkele auto die niet vervuild.

Ik ben het dan ook eens met Anton. Waarom leggen ze de focus niet op het openbaar vervoer? Waarom investeren ze daar niet in? Als ze dat doen zal het gebruik van auto's in het algemeen afnemen wat veel beter is voor het milieu.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.