actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2014, 11:12
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Trouwen? Kind van co-ouders zegt vaker nee

Trouwen? Kind van co-ouders zegt vaker nee

Kinderen van gescheiden ouders met een regeling van co-ouderschap, hebben minder zin om later zelf te trouwen. Dat blijkt uit onderzoek aan de VUB waarover De Morgen dinsdag bericht.

Bij twee op drie scheidingen zijn kinderen betrokken. Onderzoeker Lindsay Theunis (VUB) analyseerde op basis van het grote onderzoek “Scheiding in Vlaanderen” de gegevens van bijna negenhonderd kinderen van gescheiden en getrouwde koppels. Theunis vergeleek hun perspectieven op relaties. Zo blijkt dat co-ouderschap tot minder enthousiasme over het huwelijk leidt.

“Wie als kind continu van vader naar moeder verhuist, is significant minder geneigd om zelf te gaan trouwen dan kinderen die bij één ouder wonen. Het heen en weer reizen en voortdurend afscheid moeten nemen van omgeving en vriendjes werkt dat waarschijnlijk in de hand.”

Een tweede opvallend effect is de band tussen kind en ouder. “En dan vooral tussen vader en dochter. Hoe het komt, kunnen we nog niet met zekerheid zeggen, maar als zij een goede verhouding hebben is de kans groter dat de dochter positiever tegenover het huwelijk staat.”

In het algemeen geldt dat kinderen van gescheiden ouders vaker niet willen trouwen dan kinderen van koppels die nog samen zijn.

Bron: bvb | Belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141014_01320131


Mening: Zelf heb ik ook gescheiden ouders, hun scheiding heb ik op een redelijk late leeftijd meegemaakt. En toch ben ik iemand die later graag zou willen trouwen. Waarschijnlijk hangt dit dus inderdaad af of je ouders een vechtscheiding hebben gehad, en of je inderdaad goed met je vader over weg kan (in het geval van meisjes) of niet.
Mijn ouders hebben geen vechtscheiding gehad en ik kom ook beter overweg met mijn vader. Dit zou volgens het onderzoek meteen duidelijk maken dat ik nog positief tegenover trouwen sta, en in mijn geval klopt dit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2014, 11:52
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Ik vind het erg dat veel kinderen aangeven dat ze later niet in huwelijksbootje willen treden omwille van wat ze hebben meegemaakt met hun ouders. De kans op een huwelijk wordt die kinderen op die manier ontnomen. Niet allemaal natuurlijk, maar als ik het artikel mag geloven, toch de meesten. Ook zien veel jonge koppels het huwelijk niet zitten en ik vraag mij af waarom. Gaat men er tegenwoordig toch vanuit dat men ooit uit mekaar gaat? Als je met zo'n gedachte in een relatie zit, zit er sowieso al iets fout volgens mij... Natuurlijk zijn er ook die niet geloven of die er resoluut voor kiezen om samen gelukkig door het leven te gaan zonder trouwringen aan de vinger. Dat kan ik zeker wel begrijpen, maar als de reden is dat je bang bent voor een scheiding, zit er toch sowieso al wel iets fout, vind ik. Ik denk dat iedereen minder schrik moet hebben en terug moet proberen te geloven in de liefde voor één persoon, een hele leven lang. Vroeger kon men dit en nu... Triestig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.