actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2014, 14:04
shanty.j*cobs shanty.j*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 19
VRT schrapt 128 jobs

Bij de VRT zullen in 2015 128 mensen moeten vertrekken als gevolg van de 18 miljoen euro besparingen die de openbare omroep krijgt opgelegd van de Vlaamse regering. Naast de afvloeiingen zal twee derde van de besparingen worden gehaald in het domein aanbod, waar vooral de sport het met minder middelen zal moeten stellen. Maar ook in de werkingsmiddelen van het duidingsprogramma 'Villa Politica' en in het fictieaanbod wordt flink geknipt. Dat heeft Katia Segers, sp.a-parlementslid in de commissie Media, vandaag gezegd.


Tijdens de laatste vergadering van de raad van bestuur van de VRT gisteren werd vernomen dat er 18 miljoen euro moet worden bespaard in 2015. Daarnaast zal er ook 8 miljoen euro worden geïnvesteerd in innovatie en organisatie, zegt Katia Segers. Vast staat dat er volgend jaar 128 mensen moeten vertrekken, "gehoopt wordt op vrijwillige vertrekkers", zegt Segers. Wel zullen er ook 38 nieuwe mensen instromen.

Twee derde van de besparingen wordt gezocht in het aanbod van de VRT. OP12 verdwijnt als derde zender, maar Ketnet blijft wel op het derde kanaal. Het expatprogramma 'Fans of Flanders' zal enkel nog online beschikbaar zijn.

Minder sport
Vooral het sportaanbod zal sterk ingeperkt worden. "De niet-mediatieke sporten zullen van het scherm verdwijnen. Zo gaan we terug naar af", zegt Segers. Ook het duidingsprogramma 'Villa Politica' zal het met minderen middelen moeten stellen. Daarnaast verdwijnt ook het '100' journaal".

Bovendien wordt het fictie-aanbod sterk ingeperkt. "De besparing zal vooral gevolgen hebben voor de externe producties", waarschuwt Segers. Daarnaast krijgt ook het reisprogramma 'Vlaanderen Vakantieland' minder werkingsmiddelen.

Kleiner marktaandeel
Tot slot moet er 4 miljoen bespaard worden door efficiëntieoefeningen. "Men zal het werk nog beter moeten stroomlijnen." Katia Segers vraagt zich af wat de visie van minister van Media en Cultuur Sven Gatz nu precies is. "Het is duidelijk dat de VRT naar een kleiner marktaandeel wil. Nochtans hoorde ik Sven Gatz eerder verklaren dat hij een sterke openbare omroep wou behouden. Voor mij wordt het echter duidelijk dat, nu er ook wordt bespaard op duiding, we de ondergrens hebben bereikt."


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-128-jobs.dhtml

Mening: Ik vind het heel erg dat door alle besparingen vele mensen hun job verliezen in deze tijd. Ook vind ik het raar dat ondanks dat er 128 mensen moeten vertrekken er toch 38 opnieuw mogen beginnen. Wat ik ook erg vind is dat ze gaan snijden in het sportaanbod. De niet-mediatieke sporten zullen hierdoor weer van het scherm verdwijnen. Dus dat betekend dat we terug een stap achteruit zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.