actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd October 2014, 13:54
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User

Armband bestraft slechte gewoontes met een stroomstoot

Leren we ongezonde gewoontes binnenkort af door een slimme armband? Dat is althans wat de Pavlok belooft, en niet op zachtaardige wijze. Het gadget geeft je immers een stroomstoot wanneer je 'verkeerd gedrag' vertoont.

Binnenkort komt het al op de markt, zo meldt Tweakers.net. Je kan de Pavlok als losse module in een armband schuiven, waarna die onder meer locatie-informatie ophaalt via een app op je smartphone.

Als de software vaststelt dat je bijvoorbeeld een McDonald's binnenstapt, een sigaret wil roken of opnieuw wil gamen, krijg je 17 tot 340 volt te verwerken. Klinkt op zich óók niet gezond, maar volgens de makers is het ongevaarlijk. Een gemiddeld persoon zou 'slecht gedrag' binnen de dertig dagen afleren. Richtprijs: 200 euro, om jezelf te elektrocuteren dus...

Bron: Het Laatste Nieuws: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...roomstoot.dhtml
Datum: 2 oktober 2014

Mijn mening: Ik vind het ver gekomen als we een stroomstoot moeten krijgen om onze slechte gewoontes af te leren. Iemand die wil stoppen met roken en dit puur op wilskracht doet heeft nadien veel meer voldoening dan dat hij zichzelf gepijnigd heeft om tot het resultaat te komen.
We kunnen deze nieuwe technologie misschien wel zien als een middeltje zoals de enkelband. Als een gedetineerde zijn 'slecht gedrag' naar boven komt kan de armband het proberen tegen te houden met een stroomstoot.
Mijn grootste vraag hierbij is wel of de software de juiste conclusies kan trekken en je niet onnodig stroomstoten geeft waardoor het op marteling begint te lijken.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2014, 22:27
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Armband bestraft slechte gewoontes met een stroomstoot

De mening van Annelies kan ik zeker begrijpen. Als mensen al een armband nodig hebben om slechte gewoonten af te leren zijn we al ver gekomen. Waar is ons karakter naartoe? Kunnen we niets zelf meer? Zijn we zo afhankelijk van alles? Dit kan toch niet?
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de armband zelf. Hoe weet de armband dat iemand slecht gedrag vertoont? Een armband kan niet denken, dus ik vind het wel een beetje raar. Ik kan mij wel voorstellen dat de armband een ingebouwde rookmelder heeft om rook te detecteren wanneer de persoon in kwestie rookt. Ik kan mij ook inbeelden dat er een hartritmesensor in verwerkt is in geval van druggebruik (waardoor het hartritme verandert). Ik kan mij zelfs inbeelden dat de armband een sensor bevat dat een alcoholgeur kan waarnemen. Bij alle andere slechte gewoonten heb ik mijn bedenkingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:27.