actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2014, 15:36
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
65-plussers kunnen rijvaardigheid meten met checklist

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) verspreidt via seniorenverenigingen, ziekenfondsen en steden en gemeenten een checklist, waarmee senioren naar hun rijvaardigheid kunnen peilen.
De checklist met 15 vragen, opgesteld in samenwerking met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van UHasselt, levert een score op. Wie onvoldoende scoort krijgt suggesties om zijn rijvaardigheid te verbeteren. De checklist is woensdag, niet toevallig op de Dag van de Ouderen, voorgesteld door het BIVV.

Het BIVV is geen voorstander van een verplichte leeftijdsgebonden rij-evaluatie zoals in Nederland bestaat voor 75-plussers. 'De maatschappelijke kost daarvan is te groot, terwijl recent onderzoek uitwijst dat het slechts een zeer beperkte groep is waarvan de rijvaardigheid problematisch is', aldus professor Tom Brijs van IMOB op de persconferentie woensdag.

Het BIVV kiest liever voor een 'getrapt' systeem van rijgeschiktheidsevaluatie, met eerst een vragenlijst, daarna mentale en/of fysieke testen en pas in laatste instantie een rijtest. De checklist van het BIVV is gebaseerd op de 'Drivers 65 Plus'-test van de American Automobile Association uit 2013. Ze kan gezien worden als een eerste sensibiliserende trap in een dergelijk systeem.

'Deze sensibiliseringscampagne wil problemen van rijvaardigheid van senioren vooral bespreekbaar maken', aldus Sofie Boets van het BIVV. 'Een aantal van hun psychische en fysieke functies gaan nu eenmaal achteruit met het voortschrijden der jaren.'

In 2013 raakten 4.739 weggebruikers van 65 jaar en ouder gewond in het verkeer, 151 stierven. Vanaf 75 jaar hebben bestuurders vier keer meer risico op een ongeval dan een automobilist van middelbare leeftijd, zo blijkt uit onderzoek.

De vergrijzing zal de komende jaren nog meer zichtbaar worden in ons verkeer: tegen 2013 zal meer dan een kwart van de bestuurders 65 jaar of ouder zijn.

Dit zijn de vijftien vragen uit de checklist om uw rijvaardigheid te testen:
Vraag 1: Ik gebruik de richtingaanwijzer en kijk achter en naast me als ik van rijvak verander.

Vraag 2: Ik gebruik de veiligheidsgordel.

Vraag 3: Ik probeer op de hoogte te blijven van wijzigingen in verkeersregels en -wetten.

Vraag 4: Kruispunten ervaar ik als lastig omdat er zo veel is om in het oog te houden vanuit alle richtingen.

Vraag 5: Ik vind het moeilijk om te beslissen wanneer ik kan invoegen op een drukke autosnelweg.

Vraag 6: Ik denk dat ik langzamer reageer dan vroeger in gevaarlijke verkeerssituaties.

Vraag 7: Wanneer ik echt van streek ben, heeft dit een effect op mijn rijden.

Vraag 8: Mijn gedachten dwalen af tijdens het rijden.

Vraag 9: Ik word kwaad van sommige verkeerssituaties.

Vraag 10: Ik laat mijn ogen regelmatig controleren om een scherp zicht te behouden.

Vraag 11: Ik bespreek met mijn arts of apotheker of en hoe de medicatie die ik neem mijn rijvaardigheid beïnvloedt.

Vraag 12: Ik probeer op de hoogte te blijven van nieuwe informatie met betrekking tot gezondheid en welzijn.

Vraag 13: Mijn kinderen, andere familieleden of vrienden hebben hun bezorgdheid geuit over mijn rijvaardigheid.

Vraag 14: Hoeveel verkeersboetes, waarschuwingen of ‘discussies’ met politieagenten heeft u de afgelopen twee jaar gehad?

Vraag 15: Hoeveel aanrijdingen (zware of lichte) heeft u de afgelopen twee jaar gehad?

De vragenlijst is ook online beschikbaar op www.senior-test.be .


Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01297803
Datum: 01/10/2014

Eigen mening: Persoonlijk zou ikzelf een rijverbod voor ouderen gepast. Ouderen denken namelijk dat men nog zeer goed kunnen rijden, maar toch vormen zij een gevaar. Uit ervaring merk je dat ouderen een trager reactievermogen hebben, sneller afgeleid zijn, en dergelijke dingen. De checklist is dan echter wel een goed idee, maar gaan ouderen hierdoor ook actie ondernemen? Als ouderen dit thuis afleggen en merken dat ze een onvoldoende behaald hebben, gaan zij hier dan ook iets aan veranderen? Ik wil hiermee niet zeggen dat iedere 60-plusser een gevaar is. Er zijn ook ouderen die nog steeds perfect met de wagen kunnen rijden. Het initiatief is goed, maar ikzelf zou een rij-examen vanaf een bepaalde oudere leeftijd ook gepast vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2014, 18:06
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Het is al langer geweten dat de oudere generatie vaak een gevaar zijn op de baan. Ik denk persoonlijk dat er inderdaad iets aan gedaan moet worden, want de vergrijzing zal alsmaar meer toenemen. Het is dus van essentieel belang dat er maatregelen getroffen worden voor zowel de 65-plusser als de andere weggebruikers.

Ik denk dat deze checklist al een stap in de goede richting is, maar ik vraag me af of dit wel objectief beantwoord zal worden door de 65-plussers. Wanneer ik kijk naar mijn eigen grootouders en ik hen deze vragen zou voorleggen, ben ik er (bijna) van overtuigd dat zij telkens het "correcte" antwoord zullen geven. Deze oudere generatie reflecteert namelijk vaak naar vroeger, naar de periode waarin ze de reactiesnelheden nog wel hadden en waar ze nog wel een goed zicht hadden op de baan. Op die manier krijg je geen correct antwoord over de rijstijl van de oudere autobestuurder.

Mijn ene grootvader is er namelijk nog heilig van overtuigd dat hij een echte goede chauffeur is, hij vindt van zichzelf dat hij steeds op de juiste snelheid rijdt en alles nog goed kan overzien. Ook met alle veranderingen in de wetgeving is hij nog volledig mee. Wanneer je dan effectief meerijdt met hem, merk je dat hij niet alles meer ziet, wanneer hij aan een kruispunt komt, vraagt hij dan aan mijn grootmoeder of er een wagen aankomt of niet en wanneer zij "nee" zegt, rijdt hij door. Op dat moment heeft hij dus geen volledige controle meer over zijn wagen en vind ik dit dus onverantwoord. Het komt uiteraard ook voor dat mijn grootvader alleen in de wagen zit, dan vraag ik me af of hij uit automatisme gewoon zou doorrijden of dat hij toch zou kijken of er een andere auto uitkomt.

Ze moeten natuurlijk niet alle 65-plussers bannen van de weg, maar ik denk dat zo'n checklist niet voldoende zal zijn. Gelukkig is het al een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2014, 10:38
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Mensen van 65 plus zijn wel degelijk een gevaar op de baan. Ik rijd per jaar 25.000km oude mensen rijden er maar 3000km. De wegen zijn gevaarlijker geworden, minder overzichtelijker. Ik zit dagelijks in het verkeer en kan beter de situaties op de dag vandaag in te schatten. Oudere mensen komen niet dagelijks op de baan, of misschien om naar de winkel 500m verder te rijden. Ze rijden trager, zijn banger,...

Ik vind deze conclusie te gronde.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd October 2014, 16:58
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
We mogen natuurlijk niet elk oudje over dezelfde kam scheren, maar in het algemeen zijn zij zeker niet de veiligste automobilisten. Niet moeilijk natuurlijk als je weet dat zij hun rijbewijs vroeger gewoon konden gaan vragen aan het gemeentehuis zonder ook maar enige kennis te hebben van verkeersborden en dergelijke, laat staan dat ze effectief wel met de auto konden (misschien nog steeds niet kunnen) rijden. Als je ziet hoeveel moeite je nu moet doen om aan een rijbewijs te geraken, vind ik dit oneerlijk dat er oudere mensen rondrijden met een minieme kennis van verkeersborden, veilig rijden, ...
Ik heb het me al dikwijls afgevraagd, maar zou het niet eerlijker/veiliger om oudere mensen ook opnieuw dergelijke cursussen en indien nodig rijlessen te laten volgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.