actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th September 2014, 10:38
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Onderhandelaars bespreken invoering rijbewijs met punten

Onderhandelaars bespreken invoering rijbewijs met punten

De invoering van een rijbewijs met punten is voer voor discussie voor de partijen die onderhandelen over een nieuwe federale regering. CD&V en N-VA zijn expliciet voorstander van het systeem, de liberalen zijn wat meer terughoudend, maar niet a priori tegen.

Het rijbewijs met punten maakt al decennialang het voorwerp uit van politieke discussie. Al in 1990, onder toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene (CVP), werd het principe van het puntenrijbewijs goedgekeurd. De uitvoering ervan bleef dode letter, onder meer omdat de databanken van rijbewijzen en die van veroordelingen niet aan elkaar gekoppeld waren.

CD&V en N-VA zijn voorstander van zo’n rijbewijs met punten en leggen dat opnieuw op de federale onderhandelingstafel. Open VLD toonde zich in het verleden een koele minnaar, maar vindt de invoering ervan een optie, zolang het niet te betuttelend wordt uitgewerkt en zolang het niet zorgt voor duurdere autoverzekeringen. De liberalen wijzen er ook op dat recidive nu al aangepakt kan worden via de strafrechter.

Vlaamse regering is voor

De nieuwe Vlaamse regering, met N-VA, CD&V en Open VLD, toont zich in haar regeerakkoord alvast pleitbezorger voor zo’n rijbewijs met punten. ‘De Vlaamse Regering onderneemt de nodige stappen en pleegt overleg met de federale overheid zodat het rijbewijs met punten effectief ingevoerd kan worden’, staat er te lezen.

Ook SP.A is voorstander van het rijbewijs met punten. ‘Touring voert een achterhoedegevecht. Het puntenrijbewijs heeft zijn effectiviteit al bewezen in 21 EU-lidstaten. Waar blijft België?’, vragen de SP.A’ers Karin Temmerman en Joris Vandenbroucke zich af.

DS, 10/09/2014

Eigen mening: Voor ik dit artikel las, had ik nog nooit gehoord van een rijbewijs met puntensysteem. Nu denk ik dat het een goede zaak is voor België. Dagelijks sterven mensen in het verkeer. Dit probleem moet aangepakt worden. Ik vind verkeersboetes niet efficiënt genoeg. De overtreder moet zijn boete betalen en kan meteen terug rijden. In sommige gevallen wordt het rijbewijs wel afgepakt, maar toch is het puntensysteem efficiënter. Elk rijbewijs start met een saldo van twaalf punten. Dit kan dalen bij een verkeersovertreding naargelang de ernst van de overtreding. Als alle punten zijn kwijtgespeeld, moet het rijbewijs worden ingeleverd. Er kunnen punten worden teruggewonnen op verschillende manieren. Jongeren starten met een saldo van zes punten. Dit vind ik ook goed, omdat jongeren minder ervaring hebben in het verkeer. De statistieken bewijzen ook dat er veel ongevallen gebeuren met jongeren. Het heeft zijn effectiviteit al bewezen in andere EU-lidstaten, dus waarom niet in België?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.