actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st September 2014, 10:49
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De Lijn maakt tickets duurder

Bus- en tramticket wordt onvermijdelijk duurder

De besparingen bij De Lijn vallen dubbel zo zwaar uit als tot nog toe aangenomen. De komende vijf jaar zal de openbare vervoersmaatschappij bijna 6 procent van haar totaalbudget moeten schrappen.
Een ticket voor de tram of de bus zal in Vlaanderen onvermijdelijk duurder worden. De nieuwe Vlaamse regering zet de openbare vervoersmaatschappij op dieet. De Lijn moet de komende vijf jaar bijna 6 procent van haar totaalbudget schrappen en denkt nu al na over mogelijke scenario's. De prijs van de tickets - en dus de eigen inkomsten - verhogen is een vanzelfsprekenheid.
Momenteel dekt De Lijn amper 15 procent van haar kosten. Dat moet hoger, of zoals de Vlaamse regering het verwoordt: "rechtvaardiger en gedifferentieerder". Hoe sterk de prijzen zullen stijgen, is nog niet duidelijk. Daarnaast stapt de regering ook af van het principe van de basismobiliteit, die garandeert dat iedere Vlaming op maximaal 750 meter van zijn voordeur toegang heeft tot het openbaar vervoer. Het ziet ernaar uit dat de Vlaming iets meer moeite zal moeten doen om zijn duurdere bus te bereiken.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...k-duurder.dhtml
Datum: 01/09/2014 om 06u24


Mening

De financiële problemen van De Lijn komen steeds vaker in de media. Deze financiële problemen zorgen voor verhoogde reisprijzen. Mensen gebruiken de bus en de tram omdat het makkelijker en goedkoper is dan met de auto te rijden. Als de prijzen van de tickets elk jaar zullen blijven stijgen vrees ik dat het niet langer voordeliger zal zijn om met deze vervoermiddelen te reizen. Als gevolg hiervan zullen mensen eerder gaan kiezen voor de auto en/of de trein. Als ik het goed begrijp stijgt enkel de prijs op de tickets die je aankoopt in de bus. Stijgen de prijzen van sms-tickets ook of niet? Wie zo’n ticket koopt moet ongeveer één euro betalen voor een uur met de bus te reizen en ongeveer tweeënhalve euro voor twee uur. Ik denk dat meer mensen hiervan gebruik zullen maken, aangezien dit veel goedkoper is dan een ‘gewoon’ ticket.

Volgens mij kan De Lijn veel besparen door te snoeien in het gebruik van de belbus. Ik zie regelmatig lege belbussen rijden of belbussen met één of twee personen in. De Lijn snoeit in lijnen waar minder dan tien mensen per rit meerijden, toch heeft De Lijn een budget om nagenoeg lege belbussen rond te laten rijden. Dit is in mijn ogen niet correct. Het zou niet slecht zijn om een minimumgrens te bepalen. De belbus is makkelijker dan een gewone lijnbus, daarom zijn sommige reizigers te lui om te reizen met een gewone lijnbus. Ze bellen liever de belbus. Ik denk dat De Lijn beter hier eerst in snoeit voordat ze de ‘gewone’ reiziger weer zal benadelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.