actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2014, 19:57
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Pijlen naar boven? Een half uur minder file

Pijlen naar boven? Een half uur minder file

Een simpele ingreep als de pijlen op de blauwe verkeersborden boven snelwegen naar omhoog laten wijzen in plaats van naar beneden kan files tot een half uur inkorten. Dat meldt Het Laatste Nieuws op basis van Nederlands onderzoek. ‘Meteen ook bij ons invoeren’, luidt het bij Touring;

Een paar jaar geleden startte Rijkswaterstaat, het uitvoerende agentschap van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu, een proefproject op het verkeersknooppunt Velperbroek in Arnhem. Op de blauwe borden boven de snelweg werden de pijlen naar boven gericht in plaats van naar beneden.

De resultaten zijn opmerkelijk. ‘De chauffeurs worden er veel rustiger door’, zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Nederlandse Volkskrant. De reden daarachter is dat de pijlen naar beneden alleen iets zouden zeggen over de locatie waar de chauffeur zich op dat moment bevindt en dat de pijlen naar boven meer informatie geven over wat er zit aan te komen.

Tien kilometer per uur sneller

‘De automobilist voelt zich beter geïnformeerd’, gaat de Graaf voort. ‘De gemiddelde rijsnelheid neemt toe met tien kilometer per uur en de files worden tot een half uur korter.’ Volgens de medewerkster van Rijkswaterstaat ‘sluiten de pijlen naar boven ook beter aan bij de moderne gps-systemen.’

In Nederland zijn ze alvast overtuigd. Onze noorderburen gaan de bewegwijzering in het hele land aanpassen. Ook in Duitsland en Zweden is dat trouwens het geval. Bij ons is er onlangs ook een proefproject van start gegaan, in Antwerpen op het verkeersknooppunt Antwerpen-Zuid. Daar zijn echter nog geen resultaten van bekend.

Afhankelijk daarvan zal ook bij ons beslist worden om alle verkeersborden aan te passen. ‘We kunnen alleen maar hopen dat we ook bij ons zulke positieve vaststellingen doen’, zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap van Wegen en Verkeer in Het Laatste Nieuws.

‘Alles wat helpt, meteen invoeren’

Mobiliteitsorganisaties Touring en VAB zijn alvast al voorstander van de aanpassing. ‘Ik sta versteld van de resultaten, maar landen als Nederland, Duitsland en Zweden zullen de maatregel natuurlijk niet zonder reden invoeren’, zegt Karel Van Coillie, de verkeersjurist van Touring. ‘Wij hebben hier met genoeg verkeersproblemen te kampen. Alles wat een positief effect kan hebben op de doorstroming, moet ook hier meteen worden ingevoerd.’

‘We moeten kiezen voor de meest optimale signalisatie’, zegt Maarten Matienko van VAB, die pleit voor een doorgedreven onderzoek bij ons. ‘Borden die makkelijker te interpreteren zijn, zullen ertoe leiden dat een chauffeur minder moet vertragen om te weten wat hij moet doen. De borden met de pijlen naar beneden zullen zeker geen files doen ontstaan, maar ze misschien wel vervroegen.’

Matienko besluit dat ‘een half uur tijdswinst misschien veel is’. ‘Maar ook al is het máár een kwartier: als het helpt, helpt het.’

Bron: De Standaard, 8/04/2014
Eigen mening:
Ik twijfel sterk aan dit verhaal. Pijlen naar boven of naar beneden, veel mensen gaan het verschil niet merken. Omdat iedereen een gps heeft en deze geeft tegenwoordig de juiste wegmarkering aan. Mensen grijpen tegenwoordig alles aan om maar aan te tonen dat het minder file teweeg kan brengen. Dat er nu een proefproject loopt in Antwerpen, vind ik positief. Moest het dan toch werken, dan zou het een stap in de goede richting zijn. Al zou ik heel verbaasd zijn, moest het spectaculaire verminderingen van de files teweegbrengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2014, 20:53
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Pijlen naar boven? Een half uur minder file

Mijn mening komt overeen met de mening van Astrid. Het lijkt mij nutteloos om de verkeersborden aan te passen. Niemand zal hier op letten. Er zijn veel mensen die enkel hun gps volgen en niet eens meer kijken naar wegwijzers. Wat ik wel geloof is dat mensen er nu meer op gaan letten omdat dit bericht de media heeft gehaald. Mensen zijn op psychisch vlak niet altijd te begrijpen. Ik ben er zeker van dat er mensen zullen zijn die effectief de gevolgen gaan voelen. Niet omdat ze het van nature zullen voelen, maar wel omdat ze erover nadenken. Dit nadenken gebeurde na het volgen van dit bericht via de media. Met andere woorden, het zit tussen de oren.
Nu we toch over psychologische denkwijzen bezig zijn, zou het volgens mij ook kunnen dat het een omgekeerd effect krijgt. Er zullen zeker mensen zijn die een pijl naar beneden positiever ervaren dan een pijl omhoog. Denk maar aan een parking. Naast en/of boven de inrit van een parking staat meestal een pijl naar beneden. Dit geeft aan dat de bestemming bereikt is. Dit geeft dus ook dit gevoel. Pijlen die naar boven wijzen kunnen bij sommige mensen het gevoel geven dat ze nog een lange weg te gaan hebben.
Hiermee wil ik vooral zeggen dat er eerst meer onderzoek gedaan moest worden voordat België hiermee startte. Volgens mij zijn het overbodige kosten. De mens is psychisch niet te verklaren. Persoon 1 kan helemaal het tegenovergestelde denken dan persoon 2.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.